De opkomst van de foodservicemarkt
De ontwikkelingen op demografisch en socio-economisch gebied én dit veranderende consumentengedrag hebben verstrekkende gevolgen voor de hele voedingsmarkt. In het Tijdschrift voor Marketing van april wordt de foodservicemarkt door Cap Gemini Ernst & Young in kaart gebracht. Uit de cijfers blijkt dat merkfabrikanten traag reageren.
In Nederland gaat al 35 procent van de consumentenbestedingen aan voedings- en genotsmiddelen naar de foodservicemarkt. Deze markt wordt gedefinieerd als de totale buitenhuishoudelijke consumptie inclusief de kant-en-klare maaltijden die wel thuis worden geconsumeerd. De verwachting is dat binnen 10 jaar zelfs 50 procent van de bestedingen aan voedings- en genotsmiddelen buiten de traditionele retail outlets zoals supermarkten en speciaalzaken plaatsvindt. De foodservicemarkt zal die van de foodretail dan hebben ingehaald op het gebied van omzet en consumentencontacten. De kanalen in de foodservicemarkt verdringen dus als het ware de traditionele winkels. De marges (door de toegevoegde waarde) en de marktgroei (jaarlijks zeven à acht procent) binnen de foodservicemarkt zijn hoog en toetredingsdrempels zijn laag. Aangezien de komende jaren bovendien beslissend zijn voor het verkrijgen van marktaandeel, is de tijd gekomen om gas te geven.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisUit onderzoek blijkt dat de meeste spelers in de foodservicemarkt geen heldere missie, visie of strategie hebben voor deze markt. Producenten hebben eigenlijk nog geen idee van de gevolgen van de structurele groei van de foodservicemarkt, laat staan dat ze bezig zijn met het maken van strategische keuzes voor deze markt. Voor groothandels en outlets is foodservice al kernactiviteit. Het zijn de spelers die het dichtst bij de consument staan die het makkelijkst de regie en de macht in deze keten naar zich toe zullen trekken.
De foodservicemarkt bedient in Nederland via circa 55.400 verkooppunten ruim 11 miljoen consumenten per dag met een jaarlijkse consumptie van meer dan 17 miljard euro. De aandacht voor de foodservicemarkt van producenten blijft laag in vergelijking tot de retail. Zelfs als ze al op de foodservicemarkt actief zijn, blijken producenten zich onvoldoende bewust van de structurele verschuivingen op de foodmarkt. Foodservice is voor hen onontgonnen gebied en bijzaak, terwijl retail aantoonbare rendementen oplevert en dus het beleid bepaalt. Een gebrek aan een duidelijke visie voor deze markt en het niet maken van echte keuzes is vaak mede debet aan de primitieve benadering van de markt. Gevolg is dat geparasiteerd wordt op de (merk)investeringen in foodretail en er vaak niets meer gebeurt dan het aanpassen van verpakkingen voor de foodservicemarkt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid