Overslaan en naar de inhoud gaan

De opkomst van de foodservicemarkt

De consument zoekt meer gemak, snelheid, plezier en ambiance. Hij handelt steeds impulsiever en laat zich leiden door moment, plaats en de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ontwikkelingen op demografisch en socio-economisch gebied én dit veranderende consumentengedrag hebben verstrekkende gevolgen voor de hele voedingsmarkt. In het Tijdschrift voor Marketing van april wordt de foodservicemarkt door Cap Gemini Ernst & Young in kaart gebracht. Uit de cijfers blijkt dat merkfabrikanten traag reageren.

related partner content for mobile comes here

In Nederland gaat al 35 procent van de consumentenbestedingen aan voedings- en genotsmiddelen naar de foodservicemarkt. Deze markt wordt gedefinieerd als de totale buitenhuishoudelijke consumptie inclusief de kant-en-klare maaltijden die wel thuis worden geconsumeerd. De verwachting is dat binnen 10 jaar zelfs 50 procent van de bestedingen aan voedings- en genotsmiddelen buiten de traditionele retail outlets zoals supermarkten en speciaalzaken plaatsvindt. De foodservicemarkt zal die van de foodretail dan hebben ingehaald op het gebied van omzet en consumentencontacten. De kanalen in de foodservicemarkt verdringen dus als het ware de traditionele winkels. De marges (door de toegevoegde waarde) en de marktgroei (jaarlijks zeven à acht procent) binnen de foodservicemarkt zijn hoog en toetredingsdrempels zijn laag. Aangezien de komende jaren bovendien beslissend zijn voor het verkrijgen van marktaandeel, is de tijd gekomen om gas te geven.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste spelers in de foodservicemarkt geen heldere missie, visie of strategie hebben voor deze markt. Producenten hebben eigenlijk nog geen idee van de gevolgen van de structurele groei van de foodservicemarkt, laat staan dat ze bezig zijn met het maken van strategische keuzes voor deze markt. Voor groothandels en outlets is foodservice al kernactiviteit. Het zijn de spelers die het dichtst bij de consument staan die het makkelijkst de regie en de macht in deze keten naar zich toe zullen trekken.

De foodservicemarkt bedient in Nederland via circa 55.400 verkooppunten ruim 11 miljoen consumenten per dag met een jaarlijkse consumptie van meer dan 17 miljard euro. De aandacht voor de foodservicemarkt van producenten blijft laag in vergelijking tot de retail. Zelfs als ze al op de foodservicemarkt actief zijn, blijken producenten zich onvoldoende bewust van de structurele verschuivingen op de foodmarkt. Foodservice is voor hen onontgonnen gebied en bijzaak, terwijl retail aantoonbare rendementen oplevert en dus het beleid bepaalt. Een gebrek aan een duidelijke visie voor deze markt en het niet maken van echte keuzes is vaak mede debet aan de primitieve benadering van de markt. Gevolg is dat geparasiteerd wordt op de (merk)investeringen in foodretail en er vaak niets meer gebeurt dan het aanpassen van verpakkingen voor de foodservicemarkt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in