De consument maakt zelf de beste buzz


Willem Sodderland is de oprichter van wat hij zelf 'het eerste Word-of-Mouth marketingbureau in Nederland' noemt: Buzzer.nl.
In het blad Eye vertelt hij over drie aspecten van buzz.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTen eerste, de consument is zelf de geloofwaardigste en meest effectieve markteer die een merk zich kan wensen. Hij is slim: hij zal niet over vlees gaan beginnen tegen zijn vegetarische vriendin. En vooral, hij is oprecht bevlogen.
Ten tweede, dat de kring waarbinnen de consument aanprijst nogal klein en homogeen is, vanwege de eenvormige vriendenkringen die mensen bouwen.
Ten derde: marketeers deden tot nu toe niets met deze informatie.
Buzzer rekruteerde daarom een groeiend aantal `buzzers`, op dit moment zijn er zo`n 400.
Dit zijn allemaal mondige consumenten, die bepaalde producten via Buzzer als eerste ontvan-gen om ze te testen en commentaar te leveren. Vooral ook om het woord te verspreiden.
Het concept past alleen bij `buzzable` producten: iets waar een verhaal bij past. Zoals een reis, of een hip speeltje. Of de `creme de la mer` van Estee Lauder, die de formule kocht van een dame wiens vader de creme uitvond ter genezing van zijn door ruimtevaart-tests verbran-de huid.
Is dit anders dan viral marketing? Ja, want die is vaak rond een bijzaak gebouwd, zoals een filmpje of een actie.
Buzz draait om een ding: het product zelf, meldt Sodderland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid