Overslaan en naar de inhoud gaan

BP wil met fake-poll publieke opinie beïnvloeden, en wordt betrapt

Oliegigant is goed, beter of best.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat doe je dan? Je zorgt voor een fake-onderzoekje dat dit wel aantoont, en die cijfers ga je vervolgens in je campagne gebruiken.

BP wilde het doen, alleen het werd betrapt.

Hoe goed is BP?

Op de invloedrijke politieke site Talking Points Memo plaatste de oliegigant een heus polletje, waarin de bezoekers konden aangeven hoe ze over BP denken.  

Daarvoor mochten ze kiezen welke van 5 uitspraken het meest van toepassing zijn op BP. Ze varieerden van  ‘BP is open en eerlijk’ en ‘Draagt significant bij aan de Amerikaanse economie’ tot ‘Zorgt voor energieveiligheid in de VS’.

Het ging om louter positieve uitspraken, waarbij de deelnemers er 5 mochten uitkiezen. Helemaal onderaan stond nog wel de optie dat geen van de uitspraken op BP van toepassing is, maar de bedenkers van het onderzoekje wisten dat de uitkomst evengoed altijd erg gunstig zou zijn.

Ironie

De bedoeling was ongetwijfeld dat de goede cijfers van het onderzoek via een persbericht, en in allerlei andere uitingen, onder de aandacht werden gebracht en zo een eigen rol gingen spelen in de discussie over energie.  

Alleen kwam het niet zover.  Het onderzoekje werd opgepikt door de Mark Palko die het plaatste onder de ironische kop: BP: great company or the greatest company? Ook de ontmaskerde BP vervolgens.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in