Voedingscentrum verklaart herkomst karbonade
Een meerderheid van de consumenten (58%) is bereid om meer te betalen voor haar stukje vlees als zij weet dat het dier een beter leven heeft gehad. Dit blijkt uit onderzoek van Netpanel onder ruim 600 respondenten, in opdracht van het Voedingscentrum.
Het prijsverschil tussen diervriendelijk scharrelvlees en biologisch vlees en vlees uit de massaproductie, is vaak groot. Er wordt wel geëxperimenteerd met goedkoper biologisch vlees, maar vooralsnog is diervriendelijk vlees veelal bijna twee keer zo duur als regulier geproduceerd vlees. Consumenten weten niet hoe dat grote prijsverschil tot stand komt. De nieuwe campagne van het Voedingscentrum moet meer inzicht geven in de herkomst en productie van ons eten, en daarmee ook in de redenen waarom het ene karbonaatje zo veel kost dan het andere. Door de campagne moet de consument meer na gaan denken over de verschillende keuzes die mogelijk zijn bij vlees.
De campagne wordt gevoerd via een tv-spot over de productieketen van varkensvlees en de
website van het Voedingscentrum, waaraan campagne-pagina’s voor jongeren, volwassen en docenten zijn toegevoegd. Via de website kunnen mensen deelnemen aan een varkens-quiz en jongeren kunnen de game Pigman spelen. De jongere doelgroep wordt daarnaast met een lespakket en het tijdschrift Voer! gestimuleerd en geprikkeld om bewuster te kijken naar hun voedsel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid