Onderzoek: televisie effectief als imagoversterkend medium
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Burst Media ondervroeg 3700 internetgebruikers naar hun mening over de effectiviteit van diverse me-dia.
57,1 procent van de internetters van 18 jaar en ouder vindt internet de belangrijkste bron van informatie voor het aanschaffen van producten en diensten. In de groep huishoudens die jaarlijks meer dan 75.000 dollar te besteden hebben, ligt dit percentage zelfs op 69,2 procent. In de groep huishoudens met een inkomen minder dan 35.000 dollar ligt het percentage op 50,6 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaEchter: bijna de helft van de respondenten (49,8 procent) antwoordt dat televisie het effectiefste medium is als het gaat om het maken van een indruk, gevolgd door internet (22,3 procent), tijdschriften (11,6 procent), kranten (10,3 procent) en radio (5,9 procent).
Hoe zit het met de imagoversterking van online video-uitingen? 50,7 procent van de respondenten zegt weleens een online video-advertentie te hebben bekeken. Daarbij kijken mannen (58,4 procent) meer dan vrouwen (43,4 procent). Mannen tussen de 18 en 34 kijken het meest: 61,6 procent.
En van al deze mensen zegt 40,4 procent dat ze er met dezelfde of met meer inspanning naar kijkt als naar een ’ouderwetse’ televisiecommercial. Voor mannen ligt dat percentage overigens op 46,3 procent.
Vrouwen hangen meer aan televisie als imagoversterkend medium dan mannen (53,9 procent tegenover 45,5 procent).
27,1 procent van de mannen ziet juist internet als het meest effectieve imagoversterkende medium, tegenover 17,8 procent van de vrouwen. Het percentage onder de mannen tussen de 18 en 34 ligt op 31,4 procent.
Liever geen doorvertaling
39,5 procent van de respondenten vindt dat online advertentiecampagnes voor bekende merken vaak slechts worden ‘doorvertaald' van andere (offline) media. De meeste campagnes missen volgens de respondenten op die manier originaliteit en effectiviteit, omdat de voordelen van het interactivie medium niet optimaal worden ingezet.
23 procent vindt de online advertenties juist nog erger dan de zuster-uitingen op televisie, in kranten en tijdschriften. Maar: van de groep mensen die internet het effectiefste medium vinden als het gaat om imagoversterking, zegt 57,5 procent dat de meeste online campagnes juist beter zijn dan de varianten in andere media, zelfs ‘cutting edge’.
Meer over het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid