Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: televisie effectief als imagoversterkend medium

Volgens onderzoek van Burst Media is internet voor 57,1 procent van de internetters van 18 jaar en ouder de belangrijkste bron van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Burst Media ondervroeg 3700 internetgebruikers naar hun mening over de effectiviteit van diverse me-dia.

related partner content for mobile comes here

57,1 procent van de internetters van 18 jaar en ouder vindt internet de belangrijkste bron van informatie voor het aanschaffen van producten en diensten. In de groep huishoudens die jaarlijks meer dan 75.000 dollar te besteden hebben, ligt dit percentage zelfs op 69,2 procent. In de groep huishoudens met een inkomen minder dan 35.000 dollar ligt het percentage op 50,6 procent.

Echter: bijna de helft van de respondenten (49,8 procent) antwoordt dat televisie het effectiefste medium is als het gaat om het maken van een indruk, gevolgd door internet (22,3 procent), tijdschriften (11,6 procent), kranten (10,3 procent) en radio (5,9 procent).

Hoe zit het met de imagoversterking van online video-uitingen? 50,7 procent van de respondenten zegt weleens een online video-advertentie te hebben bekeken. Daarbij kijken mannen (58,4 procent) meer dan vrouwen (43,4 procent). Mannen tussen de 18 en 34 kijken het meest: 61,6 procent.

En van al deze mensen zegt 40,4 procent dat ze er met dezelfde of met meer inspanning naar kijkt als naar een ’ouderwetse’ televisiecommercial. Voor mannen ligt dat percentage overigens op 46,3 procent.

Vrouwen hangen meer aan televisie als imagoversterkend medium dan mannen (53,9 procent tegenover 45,5 procent).
27,1 procent van de mannen ziet juist internet als het meest effectieve imagoversterkende medium, tegenover 17,8 procent van de vrouwen. Het percentage onder de mannen tussen de 18 en 34 ligt op 31,4 procent.

Liever geen doorvertaling

39,5 procent van de respondenten vindt dat online advertentiecampagnes voor bekende merken vaak slechts worden ‘doorvertaald' van andere (offline) media. De meeste campagnes missen volgens de respondenten op die manier originaliteit en effectiviteit, omdat de voordelen van het interactivie medium niet optimaal worden ingezet.

23 procent vindt de online advertenties juist nog erger dan de zuster-uitingen op televisie, in kranten en tijdschriften. Maar: van de groep mensen die internet het effectiefste medium vinden als het gaat om imagoversterking, zegt 57,5 procent dat de meeste online campagnes juist beter zijn dan de varianten in andere media, zelfs ‘cutting edge’.

over het onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in