Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips-patent valt slecht in VS

Oei! Philips heeft in de Verenigde Staten de wind van voren gekregen vanwege de aanvraag van een nieuw patent, waarmee het kijkers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Oei!
Philips heeft in de Verenigde Staten de wind van voren gekregen vanwege de aanvraag van een nieuw patent, waarmee het kijkers onmogelijk kan worden gemaakt om bij een opgenomen film door te spoelen bij reclames.

related partner content for mobile comes here

De patentaanvraag werd deze week voor het eerst gesignaleerd door het weekblad New Scientist. Daarna volgde een sneeuwbaleffect in de Amerikaanse media, dat zelfs de Amerikaanse consument in de beweging bracht. Het hoofdkantoor in de VS kreeg vele boze telefoontjes en e-mails. Zelfs Eindhoven kreeg er mee te maken, zo zei woordvoerster Caroline Kamerbeek van Philips vrijdag.

De publicitaire tegenwind noodzaakte het concern woensdag tot een verklaring waarin het tegensprak dat kijkers gedwongen zouden worden om reclame te kijken. De keuze is nog altijd aan de kijker, aldus Philips. Het elektronicabedrijf benadrukte daarbij dat er geen plannen zijn om de techniek toe te passen in een product.

De woordvoerster van Philips noemde de ophef 'heel vervelend'. 'Dit is nooit onze bedoeling geweest. Het gaat hier alleen nog maar om een aanvraag voor een patent. Het is helemaal niet zeker dat wij het krijgen toegewezen. Ook andere bedrijven zijn er mee bezig. Bovendien: als we het patent krijgen, kunnen we het ook nog gebruiken om het invoeren van een soortgelijke techniek door een ander bedrijf tegen te houden. Dit om de kijker te beschermen.'

De negatieve publiciteit komt voor Philips op een slecht moment.
Het concern steekt in de VS al enige tijd veel geld in een betere naamsbekendheid van zijn merk. Vorig jaar bleek uit een onderzoek van het zakenblad Business Week dat de campagne 'Sense and Simplicity' begon aan te slaan. De verkoop van consumentenelektronica in de VS, lang een zorgenkind, trok daardoor ook aan.
Volgens de Philips-woordvoerster is er vooral in de VS veel ophef omdat daar momenteel stevige discussies worden gevoerd over de rechten van de kijker en die van de zenders die de programma's uitzenden. 'Wij zijn nu het middelpunt van een mediahype.' (ANP)

Zie ook het bericht van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in