Unilever Nederland besluit reorganisatie met opening nieuw kantoor
De eerste verdieping ligt 25 meter boven de grond en het is geen overzichtelijk, traditioneel kantoor. Er zijn 12 pleinen geformeerd, ingedeeld naar categorie, en zijn er keukens en niet-conventionele vergaderplekken.
Het kantoor is echt open en modern in aankleding en sfeer. Maar veel belangrijker nog is dat de 750 mensen van Iglo Mora (Den Bosch), Lever Fabergé (Bodegraven) en Unilever Bestfoods (Rotterdam) hier op één plek zitten.
Waren het voorheen eigen koninkrijkjes met allemaal hun eigen aanpak, nu is er één Unilever Nederland-directie, die een groot bedrijf aanstuurt en dat actief is op home & personal care, food, foodservice en frozen foods en ijs.
Een rondgang langs de marketeers van de verschillende onderdelen leert dat men vol hoop is dat het nu beter gaat. Er heerst een grote mate van opwinding. ‘Het is een inspirerende plek en het helpt als je bij elkaar in de keuken mag kijken’, zegt er een. ‘Het contact is nu veel directer en je kunt acties ook veel makkelijker afstemmen richting de handel’, vult een ander aan.
Anthony Stal, die als directeur van Unilever Bestfoods de hele operatie in gang zette: ‘Je voelt het hier bruisen.’
Kees Ekelmans, de voormalige algemeen directeur van Lever Fabergé en lid van de nieuwe directie, zegt over het verlies aan autonomie dat menigeen ook zal voelen: ‘Ik heb tegen iedereen gezegd: je kunt de spits van Go Ahead Eagles zijn en dan schop je er elke wedstrijd een paar in. Of je wordt de linksbuiten van Ajax en dan heb je het moeilijker, maar speel je wel op een hoger niveau.’
Dus is Harry Brouwer (een van de weinige Bestfoods-mensen die binnen de Unilever-organisatie is gestegen) de baas geworden van Unilever Nederland en eindverantwoordelijk voor álle activiteiten.
Dat niet iedereen daar zin in heeft, moge ook duidelijk zijn, zo zijn er ook mensen die geen toekomst zien binnen dit afgeslankte en gecentraliseerde bedrijf. Zij willen weg of zijn al weg.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEkelmans: ‘Het is veel beter om het zo te organiseren, maar we staan nu wel voor de uitdaging dat iedereen zijn gevoel voor ownership houdt. Je moet je verantwoordelijk voelen voor je deel van de club én het geheel, en dat is bij grotere organisaties altijd lastig. Bovendien moet er nog een cultuur ontstaan waarin je elkaar kunt vertrouwen. Dat heeft tijd nodig.’
Harry Brouwer is vol hoop: ‘We zijn nu een bedrijf dat dankzij zijn schaalgrootte tot meer in staat is dan voorheen. Ook slaan we in onze nieuwe behuizing een dagelijkse brug naar de Nederlandse consumenten die elke dag vijf miljoen van onze producten kopen en naar onze handelspartners, met wie wij intensief willen samenwerken. De Brug staat synoniem voor vitaliteit en transparantie. Het is een waardig kantoor voor een bedrijf als Unilever Nederland, waar topmerken en talent zich verder kunnen ontwikkelen. Ik noem dit geen kantoor, maar een werkplaats voor merken.’
En hij vult aan: ‘We zijn ook heel erg efficiënt, want we hebben de lucht boven de fabriek gebruikt voor de nieuwbouw.’
De grond die bestemd was voor de nieuwbouw is verkocht om er woningen te bouwen. Daarmee konden de meerkosten van dit gebouw opgevangen worden. Dankzij de warme relaties tussen Unilever en Rotter-dam (lees: burgemeester Opstelten) kon het bestemmingsplan gewijzigd worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid