Overslaan en naar de inhoud gaan

Teun Gautier: ‘Uitgeverij is aan het einde van zijn levenscyclus’

‘Bij de meeste uitgevers is het echt over. De branche heeft behoefte aan grote denkers, maar die zijn er niet.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt Teun Gautier in de nieuwste editie van Adformatie, die vrijdag verschijnt. ‘Het huidige model is voorbij. En dat is vreselijk’, zegt hij in het interview. ‘Alles krimpt, of het is niet meer interessant. De overgang van print naar online is feitelijk mislukt en nu komt mobiel er overheen.’

related partner content for mobile comes here

Als iets aan het einde van zijn cyclus komt, dan heb je denkkracht nodig om tot een nieuwe businesscase te komen. ‘De modellen en structuren die we gebruiken, werken niet meer. Dat moeten we helemaal opnieuw gaan bedenken. Dat is spannend, maar dan heb je ook grote denkers nodig. Maar noem mij meer dan vier van deze denkers in de huidige uitgeefwereld. Ik kan ze niet noemen.’

Gautier gaat in het interview ook uitgebreid in op zijn onvrijwillige vertrek in december bij De Groene Amsterdammer, waar hij directeur was.

Vanaf morgen is Gautier als blogger verbonden aan Adformatie. Op Adformatie.nl zal hij regelmatig zijn licht laten schijnen over de uitgeefbranche.

Adformatie week 13 verschijnt morgen.


Fotografie: Tim Stet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in