Overslaan en naar de inhoud gaan

Tesco krijgt zijn ‘streepje’ niet gedeponeerd

Britse supermarktketen Tesco heeft bot gevangen bij zijn poging de kenmerkende blauwe streepjes in zijn logo gedeponeerd te krijgen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nationale Intellectual Property Office (IPO) dat de kenmerkende vorm van het beeldmerkonderdeel daarvoor te eenvoudig was.

related partner content for mobile comes here

De raadsadviseur in functie , Edward Smith, kon meegaan in de redenering dat het streepje wordt geassocieerd met Tesco, maar dat het teken alleen in de context van het woordlogo ‘werkt’ en op zich alleen voor een interpunctie staat en dus niet te claimen is. Tesco had onderzoek laten verrichten waaruit naar voren zou komen dat consumenten het typerende leesteken ook los van het woord zouden koppelen aan Tesco.

Tesco geeft zijn pogingen het streepje te claimen voor exclusief gebruik overigens niet op. In gesprek met het Britse vakblad ‘Marketing’ liet een woordvoerder te weten door te gaan met het verkrijgen van erkenning voor de eigenheid van het logo-onderdeel: ‘This is a preliminary stage of an ongoing process’.

Pogingen om leestekens te deponeren lopen vaker uit op een teleurstelling voor de merkhouder omdat er weinig onderscheidends aan te koppelen valt. De Duitse firma die kleding, parfums en accessoires onder de naam JOOP! op de markt brengt slaagde er bijvoorbeeld niet in het uitroepteken als beeldmerk te laten registreren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in