Overslaan en naar de inhoud gaan

#SXSW16: Comic Sans exists for a reason

Je hebt voorstanders en je hebt haters. Geen ander lettertype heeft zoveel aandacht gehad tot nu toe. Eén ding is zeker: iedereen herkent…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het meest besproken en meest lettertype allertijden: Comic Sans. Al zijn er ook . Ooit ontworpen door Vincent Connare van Microsoft voor het softwarepakket Microsoft Bob. Waar een stripfiguur in de vorm van een hond je bijstond met tips door middel van spreekwolkjes. De woorden in deze wolkjes waren eerst lettertype Times New Roman, wat niet bij het stripfiguur paste. Het moest iets worden wat gebruikt werd in stripboeken. En zo ontstond Comic Sans dat later één van de standaard lettertypen van Windows werd.

Graham Lee, (Chief Creative Officer) van het Canadese bureau , is dagelijks bezig om innovatieve, mooie designs te creëren met de stellige overtuiging dat creatieven de wereld designen en mooier maken. Esthetisch moet het allemaal kloppen.

related partner content for mobile comes here

Een jaar geleden liep hij op kantoor de keuken in voor een kop koffie en zag een A4-tje op de muur boven het aanrecht met de boodschap de vuile vaat niet op het aanrecht te laten staan. Het lettertype dat werd gebruikt om deze boodschap over te brengen was Comic Sans. Iets wat niet meteen een reclame voor zijn eigen bureau is. Het A4-tje in Comic Sans maakte dat hij bij klanten, collegabureaus, openbare gelegenheden keek of hetzelfde lettertype hun boodschappen domineerde. Al snel kon hij concluderen dat dit absoluut zo was en dat er ook herkenbare overeenkomsten terug te zien zijn. Ze bevatten allemaal een aantal vetgedrukte woorden en hoofdletters op plaatsen waar ze niet thuishoren.

Veeleisend
Comic Sans wordt ook veel gebruikt voor logo’s, maar past niet altijd bij de perceptie die je bij het merk hebt. Een logo van een Sushi restaurant in Comic Sans geeft bijvoorbeeld niet meteen het gevoel dat daar een Japanner de maki&;s staat te rollen. De vraag is echter of dit erg is. Het is niet mooi, het klopt esthetisch niet en geeft een andere perceptie. Maar is het iets wat mensen tegenhoudt om uiteindelijk naar binnen te lopen en sushi te bestellen? Zijn creatieven wellicht niet te veeleisend en ingewikkeld bezig?

Verkeerde designkeuzes
We leven in een wereld die gedomineerd wordt door slecht design en waar vooraanstaande merken verkeerde designkeuzes maken. We hebben geleerd dit te accepteren. Het is niet mooi, het klopt esthetisch niet, maar uiteindelijk functioneert het wel. Mensen krijgen per dag rond de 12.000 merkuitingen te zien. Graphic design moet een effect creeren, maar niemand zegt dat dit per definitie een positief effect moet zijn. Als het niet mooi is, betekent het niet dat het niet werkt.

Designgoeroe  geeft dan ook de volgende boodschap mee aan creatieven: laat slecht design je inspireren om het zelf beter te blijven doen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in