Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook marktonderzoekers tegen cookie opt-in

In navolging van de online mediabranche spreken ook de marktonderzoekers zich uit tegen een cookie opt-in.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In navolging spreken ook de marktonderzoekers zich uit tegen een cookie opt-in.

related partner content for mobile comes here

In een mail aan de woordvoerders van alle politieke partijen wijst het MOA, de brancheorganisatie voor marktonderzoek, op de nadelige gevolgen van een opt-in voor cookies. Een dergelijke opt-in zou het praktische gevolg zijn van het aannemen van een amendement van PVV, PVDA en D66. Dit amendement gaat verder dan de Europese richtlijn die ten grondslag ligt aan de voorliggende wijziging van de Telecommunicatie wetgeving. Het amendement stelt dat de internetgebruiker ondubbelzinnig om toestemming moet worden gevraagd voor het plaatsen van reclamecookies. Dat zou betekenen dat de webgebruiker telkens actief toestemming moet geven voor het plaatsen van een cookie.

Deze verplichting zou ook moeten gelden voor cookies die worden geplaatst ten behoeve van marktonderzoek. Behalve dat daarmee een einde zou komen aan de speciale positie die marktonderzoek tot nu toe heeft in de Wet bescherming Persoonsgegevens, betekent dit volgens de MOA 'een grote belemmering voor het marktonderzoek vak en voor onderzoek voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden.'

De marktonderzoek sector dreigt hiermee het slachtoffer te worden van 'collateral damage', waarschuwt MOA-directeur Wim van Slooten. Hij ziet het amenedement het liefst helemaal ingetrokken worden. 'Omdat deze verder gaat dan wat de Europese Commissie heeft bedoeld, moeilijk handhaafbaar is en voor veel verwarring zal zorgen bij internationele uitwisseling van gegevens en onderzoek.'

Overigens is de stemming over deze en enkele andere wijzigingen in de Telecommunicatiewet . Aanvankelijk was het de bedoeling om ze deze week in de Tweede Kamer in stemming te brengen. Op aandringen van vooral de SP is dit naar volgende week verschoven. Er is vooral onduidelijkheid over de cookieregels.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in