'Onderhandelingspositie voedingproducenten wordt beter'
Dat verwachten consultants van Ernst & Young (E&Y) op basis van gesprekken met spelers uit de retailsector, voornamelijk fabrikanten.
Sinds supermarktketen Albert Heijn in 2002 begon met de prijsoorlog, is de macht vooral bij de supermarkten komen te liggen. Producenten worden gedwongen prijsverlagingen te accepteren. Maar als de supermarkten zich puur blijven richten op prijs, bestaat het risico dat zij de bal kwijtraken aan de producenten, zegt E&Y.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWant door faillissementen en consolidatie onder de fabrikanten zouden er minder toeleveranciers over kunnen blijven. Retailers krijgen het dan moeilijker om hun politiek van verdeel en heers uit te spelen.
Ook met innovaties kunnen fabrikanten een deel van de macht over het schap terugwinnen, zegt E&Y. Zij zouden zich creatiever en innovatiever moeten opstellen en beter moeten inspelen op wensen van consumenten (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid