Cannes: Eerste twee Leeuwen aan Nederland uitgereikt
Het bureau van Greenpeace, Hallelujah/Law&Kenneth, maakte mogelijk dat de commercial ook daadwerkelijk werd uitgezonden. Hallelujah won ook de enige Bronzen Leeuw in Outdoor voor de stunt ‘Illegaal bomenplanten’ voor Milieudefensie, waarbij midden in de nacht midden op stoepen bomen werden geplant, om de illegale boomkap onder aandacht te brengen.
De vier andere nominaties in deze categorie voor Publicis, Ogilvy, PPGH JWT en Tequila bleven onbekroond.In Media stond Nederland met lege handen.
De Nederlander Menno Kluin, die werkt bij Saatchi & Saatchi in New York, won heel knap Goud voor de 42Below-campagne.
Opmerkelijk was dat de tweede Grand Prix ooit in Radio voor de tweede keer ging naar de ‘Real man of Genius’-campagne voor Bud Light van DDB Chicago. Juryvoorzitter Guillaume van der Stighelen had er een goede verklaring voor. ‘Bud Light bouwt consequent via het medium radio op een superieure manier aan het merk. Alle acht commercials in de campagne kregen een hoger cijfer dan alle andere radiocommercials, dus het was duidelijk. Het is een ode aan de makers.’ Het Amerikaanse jurylid Josh Rabinowitz: ‘Zelfs na een aantal keer luisteren rolde de tranen ons over de wangen van het lachen.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
De Grand Prix ging in Outdoor naar Fallon in Londen voor de campagne voor de Tate Gallery die volgens juryvoorzitter Fernando Vega Olmos (Lowe Argentinie) kunst op een briljante manier naar het dagelijks leven van mensen toebrengt.
De runner up voor de Grand Prix was ‘Be the ball’ voor Adidas van WhybinTBWA Auckland. De jury bleek verdeeld, want deze spectacular waarbij mensen in een enorme voetbal kunnen beleven hoe het voelt de bal te zijn, werd door verschillende juryleden geloofd om de manier waarop het merk dichtbij het publiek wordt gebracht. ‘Mensen zullen zich altijd blijven herinneren dat ze in een Adidasbal hebben gezeten’, aldus David Baldwin (McKinney+Silver).
De Grand Prix in Media ging naar Universal McCann voor de ‘Lynxjet’ campagne van Lowe Hunt in Sydney, eerder in de week ook al de runner up bij de Promo Lions. Juryvoorzitter Renetta McCann zei met de jury te hebben gekeken naar alle contactmomenten. Niet alleen of deze ceratief waren, maar vooral ook naar het effect dat werd gesorteerd. Lynx kwam op alle fronten als beste uit de bus.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid