Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland is behoorlijk klaar met discussie zwarte piet

Blijkt uit sentimentanalyse van Coosto.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Sinterklaasstorm was vroeg dit jaar. Na het uitlekken van de HEMA-email met daarin de plannen voor Zwarte Piet kwam er een storm van verontwaardiging op gang op de sociale media. En het is nog maar augustus.

related partner content for mobile comes here

Vorig jaar was het niet eerder dan oktober dat de Zwarte Piet-discussie losbarstte, overigens wel met een veel grotere piek dan we gisteren zagen. Op 22 oktober 2013 verschenen er 134 duizend berichten, tegenover 17 duizend gisteren.

Het sentiment vorig jaar was redelijk negatief. Zwarte Piet werd toen pas positief besproken toen hij echt aan het werk moest: op 5 december.

Gisteren was het sentiment nog veel negatiever. We lijken nog meer klaar met de discussie dan we vorig jaar al waren. Dat blijkt uit de vele negatieve reacties, maar evengoed uit de cijfers van de Facebook-pagina van Pietitie, die voor het behoud van Zwarte Piet is. Je ziet dat het lang niet zo heftig was als vorig jaar. Het aantal likes lag ooit boven de 2,18 miljoen maar is nu gedaald tot 2,03 miljoen.

En dan de HEMA. Het blijkt dat de tegenstanders van maatregelen veruit in de meerderheid zijn. Er werden zo’n 8000 berichten gepost gisteren en 18 procent daarvan was negatief. Slechts 8 procent sprak positief over het plan van HEMA om Zwarte Piet deels in de ban te doen.

Discussie zwarte piet, met veel negatieve (rode) reacties:

Discussie over de Hema en zwarte piet:


 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in