Martin Sorrel van WPP: ‘economisch herstel blijft uit’


‘Het blijft gewoon moeilijk. Het herstel gaat langzaam en ik denk dat we pas in 2004 echt verbetering zullen zien. Dan zijn er weer Olympische Spelen en Amerikaanse presidentsverkiezingen. Van het WK Voetbal in Japan en Korea verwacht ik dit jaar geen echte push in de mediabestedingen. De sponsorbijdragen voor het Engelse team zijn deze week nog verlaagd van 3,5 miljoen naar 2 miljoen pond.’
Sorrel was deze week in Nederland voor de opening van het nieuwe kantoor van Ogilvy in Amsterdam, waar alle disciplines nu op één plek bijeen zitten. Hij was kritisch over de huidige gewoonte onder vooral Amerikaanse marketeers om forse discounts op hun merken te geven. ‘Het is onverstandig om nu zulke prijspromoties te houden, want je corrigeert dat niet meer als het economische beter gaat. Je maakt van merken commodities.’Gevraagd naar zijn grootste uitdaging op dit moment zegt Sorrel dan ook: ‘door de recessie komen’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSorrel meldde ook dat zijn WPP-groep niet als advertising agency te boek wil staan. Van de totale omzet komt binnen vijf jaar eenderde uit advertising en tweederde uit non-advertising, zoals crm, pr en vooral interne communicatie. Sorrel verwacht vooral een grote groei op dit laatste terrein. ‘Ondernemingen merken steeds meer dat het geen zin heeft om een beeld te adverteren, als het binnen nog niet waargemaakt wordt. Ceo’s worstelen enorm met de vraag hoe ze hun strategie en de structuren intern moeten invoeren. Daar doen we nu het meeste werk in.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid