Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers zien niets in Google Bank of Facebook University

Belgisch onderzoek naar geloofwaardige merkextensies
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is de extensiekracht van technologische merken?

related partner content for mobile comes here

Om die vraag te beantwoorden heeft het Antwerpse marketingbureau Brandhome 526 marketing- en tech-professionals gevraagd wat ze vinden van enkele mogelijke merkextensies van 11 bekende techbedrijven.

Uit het onderzoek blijkt dat maar een klein deel gelooft in een &;Facebook University&; (22%), terwijl  ook Google als bank (27%), en Apple Health (32%) op weinig applaus kunnen rekenen van de marketeers.

Waar lopen ze dan wel voor warm? Het meeste nog voor de extensie &;Twitter Newsfeed&;; maar liefst 87% lijkt dit een prima uitbouw van het aanbod van de microblog. Op een tweede plaats eindigde &;Tesla Home Energy&; (80%) terwijl de taxidienst Uber prima zijn aanbod kan aanvullen met een autoverhuurdienst, aldus de marketeers.

Genoemde extenties

Ook werd de respondenten gevraagd wat zijn  zelf als goede uitbreiding zagen van het aanbod van de merken. Daaruit blijkt dat de kansen voor de meeste technologiemerken schuilen in ‘opleiding’. Ook hier zien we dat diensten die in het natuurlijke verlengde van de huidige activiteiten liggen het meest geloofwaardig worden gevonden, bijvoorbeeld Tesla die auto’s gaat verhuren.

Enkele andere conclusies:

Het algemene vertrouwen in technologiemerken zorgt voor een hoge mate van vertrouwen indien deze merken zouden overstappen naar een andere categorie.

- Voor 7 van de 11 bevraagde extensies blijkt dat slechts minder dan 30% niet gelooft dat een technologiemerk minstens even betrouwbaar zou zijn als bestaande, traditionele merken in een andere categorie.

- Over het algemeen blijken mensen met een marketingachtergrond, meer vertrouwen te hebben in technologische merken die zich in een andere categorieën dan mensen met een technologische achtergrond.

- Bovendien bleek dat hoe jonger de respondent, hoe hoger het vertrouwen in een mogelijke productextensie  Waar ouderen technologiemerken zien als een productmerk, zien jongeren ze eerder als ‘lifestylemerk .

Lees het gehele onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in