Overslaan en naar de inhoud gaan

Marcom-branche minder tevreden

Het enthousiasme voor het marcomvak is anno 2010 nog altijd goed voor het rapportcijfer 8, maar de branche is door de crisis wel blijvend…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks het meer dan lastige jaar 2010 voelen de verschillende partijen in de marketingcommunicatie − bureaus, adverteerders en media − zich nog steeds redelijk happy in hun vak. Net als vorig jaar geven ze het vak het rapportcijfer 8. Toch zijn bureaumensen in iets mindere mate enthousiast dan vorig jaar - in plaats van 76 pct is dat nu 69 pct.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit onderzoek dat Adformatie en onderzoeksbureau samen uitvoerden onder in totaal 543 vakgenoten. Ook is te zien dat het vak als werkveld kleerscheurtjes oploopt. Vakmensen zijn namelijk minder tevreden over hun werk in marcom: in 2009 was nog meer dan de helft tevreden en in 2010 is dat nog 44 pct. Ook de groep ontevreden medewerkers is gestegen. Dat is nu 30 pct ten opzichte van 23 pct in ‘09. Met name adverteerders zijn minder tevreden.

Een vergelijkbare tendens is te zien in het plezier dat men in het werk ervaart. Voelde in ‘09 de helft zich nog gelukkiger dan drie jaar ervoor, nu is dat nog 40 pct. Ook is het aantal mensen dat zich ongelukkiger voelt in de drie groepen gestegen. De reden voor de toegenomen ontevredenheid en minder gevoel van geluk zit in de crisis. En misschien wel meer dan in ‘09. Toen gaf 40 pct aan dat hun gevoel niet gerelateerd was aan de crisis en nu is dat nog maar 1 op 6.

‘Ook binnen een doorgaans populaire branche als deze is de rek er op een gegeven moment uit. Er wordt veel van medewerkers gevraagd, terwijl er weinig compensatie tegenover staat’, stelt Jos Vink van

Blauw Research. De crisisgerelateerde redenen die dit jaar vaker genoemd worden, zijn dat de stemming in algehele zin niet leuker is geworden en dat er gewoonweg minder werk te doen is.

Daarnaast lijkt het erop dat sommige vakmensen zich niet helemaal kunnen vinden in de richting waarin het vak zich ontwikkelt. Adverteerders zijn pessimistisch over het aantrekken van de markt binnen twee jaar. Vorig jaar achtte de helft van de adverteerders het waarschijnlijk dat de marcombranche binnen twee jaar weer zou aantrekken tot het niveau van voor de crisis. Dit jaar is dat slechts een derde. Vink: ‘Voor adverteerders wordt nu kennelijk duidelijk dat budgetten niet zo maar weer op hetzelfde niveau terugkeren.’

Ook bureau- en mediamensen lijken er minder van overtuigd dat we weer op het oude niveau terugkomen. Ook in algemene zin verwacht men dat de branche blijvend is veranderd. De helft van de vakmensen zegt dat de branche nooit meer hetzelfde wordt als voor de crisis. De mensen van bureauzijde zijn er zelfs nog stelliger in: 65 pct verwacht dat de branche van voor de crisis tot het verleden behoort.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in