Overslaan en naar de inhoud gaan

Makers over de rafelranden van film

Afgelopen vrijdag organiseerden de digitale bureaus Greenberry en Born05 een speciale editie van The Kick – een event voor de creatieve…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Filmmakers Job, Joris en Marieke bij The Kick

related partner content for mobile comes here

Plakband, stoeptegels en straatpaaltjes
In de Stadsschouwburg in Utrecht nam Johan Rijpma ons mee in een wereld van alledaagse dingen. In zijn films verkent Johan de vrije wil van levenloze objecten. Johan won in 2011 de HKU Award met zijn korte stop-motion film ‘Tape Generations’, waarin rolletjes plakband tot leven komen. “Uit iets statisch als een stoeptegel of een plakbandrolletje komt iets nieuws voort.”

Johan vertelde puur en met gevoel voor humor over zijn bijna boeddhistische aanpak en handwerk. Zijn film ‘Tegels’ is opgebouwd uit duizenden foto’s van stoeptegels. En in zijn film ‘Devision’ scheurt Johan papier net zo vaak in stukjes tot hij uiteindelijk met een pincet de beelden in elkaar moet zetten. Johan Rijpma inspireerde de zaal met zijn films die telkens een nieuwe beeldtaal laten zien.

from on .

10 virals in 10 minuten
Roel Welling van WeFilm is een van de meeste bekroonde reclameregisseurs van het afgelopen jaar. Met WeFilm zoekt Roel al sinds de start de grenzen op van film en reclame. In 10 minuten deelde Roel 10 lessen aan de hand van 10 films. Een indrukwekkende lijst met succesvolle virals, zoals Max de Hacker, Stanislav en Heineken Dropped.

Roel vertelde energiek hoe hij telkens creatieven aan bureauzijde en opdrachtevers uitdaagt. Om een stap verder te gaan, zoals in de Nivea Stresstest film. Of hoe hij vertrouwde op zijn intuïtie bij het maken van de Grand Prix winnende Dela commercials. “Ik zag niet in hoe je een acteur zo’n verhaal kunt laten vertellen.” Een betoog voor oprechtheid en vernieuwing. En een oproep om meer te vertellen met beeld, en minder te leunen op voice-over tekst.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Klaar met het witte doek
Als derde deelde Mo Assem van Mr. Beam zijn visie op film. Mr. Beam is een team van motion designers en video mapping directors. Voor Mo is een 4:3 of 16:9 kader te beperkt.
“Waarom maken we nog steeds films voor dat witte doek?” Mr. Beam vertelt haar verhalen op straat, op gebouwen, in huiskamers en winkels.

Mo liet indrukwekkende video mapping projecten zien, zoals hun installatie tijdens het lichtfestival in Gent. Of de opening van een tentoonstelling bij FOAM in Amsterdam. Mo vertelde over de kracht van video op locatie. “We maken film, maar voor het publiek komt de ervaring meer in de buurt van theater.” De mogelijkheden zijn onbegrensd, en volgens Mo staan we echt pas aan het begin van wat video mapping ons kan brengen.

from on .

Happy camper
De avond werd afgesloten door animatiestudio Job, Joris en Marieke. Sinds 2007 maken Job, Joris en Marieke animaties, illustraties en muziek. Ze hebben een volkomen eigen stijl, die altijd herkenbaar is en je met een glimlach achter laat. Job, Joris en Marieke lieten zien dat zij als animatiestudio altijd verder kijken dan film. Voor de videoclip van Gers Pardoel ontwikkelde de studio ‘toys’ van de videoclip karakters. En voor het muziekproject van Job, Happy Camper een complete campagne.

Tijdens het Film Festival ging de nieuwste film van Job, Joris en Marieke, MUTE, in première. De film brengen ze uit in samenwerking met TopNotch. “Bij het maken van de film denken we niet aan het succes. Zodra de film er is, doen we er alles aan om te zorgen dat de film een zo groot mogelijk (online) publiek bereikt.” De film MUTE is dinsdag 1 oktober 2013 nog te zien op het Nederlands Film Festival.

De zoektocht en het onderzoek naar de rafelranden van film zat erop. Vier makers die elk op hun eigen manier grenzen verleggen, bewust of onbewust. Het publiek dook vol inspiratie en gespreksstof de foyer in van de Blauwe Zaal in. Daar bleef het nog lang onrustig.

Houd dein de gaten voor de volgende editie.

Alain Dujardin is creative director bij Greenberry en mede-initiatiefnemer van The Kick.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in