Internettelevisie verandert beleving van tv als medium
De woorden ontspannend en entertaining koppelen Nederlanders vaker aan internet-tv, dan aan uitzendingen via het ‘gewone televisietoestel’. Wellicht is dit omdat Nederlanders actiever op zoek gaan naar iets wat ze echt graag willen zien. Omdat de kijker zelf bewust kiest, zal hij waarschijnlijk minder negatieve of serieuze items bekijken en eerder de ‘leuke’ programma’s uitzoeken.
Dat melden TNS NIPO en Veldkamp in hun onderzoek Mediabeleving 2007 Plus. Met dit onderzoek zijn de huidige media- en reclamebelevingen van Nederlanders met betrekking tot de diverse mediumtypen in kaart gebracht. Eenzelfde Mediabelevingsonderzoek werd gedaan in 1997 en in 2004.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet Nederlandse publiek kan zich het beste identificeren met de televisie en tijdschriften. In 2004 herkenden Nederlanders zichzelf nog het meest in tijdschriften en moest televisie genoegen nemen met een tweede plaats. Dat tv in 2007 een gedeelde eerste plaats inneemt op de identificatiefactor, heeft waarschijnlijk te maken met bijvoorbeeld het steeds verder doorvoeren van lokaal nieuws op een nationaal niveau, het verpersoonlijken van nieuws op televisie en het toelaten van steeds meer ‘gewone gasten’ voor discussies in praatprogramma’s, naast deskundigen.
Magazines hebben het internet ingehaald als het gaat om praktische bruikbaarheid. Achtergrondinformatie zoekt men meer in magazines dan op het internet. Een mogelijke oorzaak is de toename aan special interest bladen en meer redactionele aandacht voor praktische tips en adviezen.
De mediabeleving rond dagbladen blijkt stabiel. Ze scoren nog steeds het best op de informatiefactor (heeft mij nieuws geboden, gaf me nuttige informatie) en de geraaktheidfactor (ergerde me, heeft me verontrust).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid