Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Identiteitscongres 2013: Tibor van Bekkum

Het Identiteitscongres 2013 van 26 maart heeft als titel Reinventing the corporate essence. Tibor van Bekkum van Valuebridge zal als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het van 26 maart heeft als titel Reinventing the corporate essence. Tibor van Bekkum van Valuebridge zal als een van de sprekers ingaan op ‘de veranderkant van merkvraagstukken’.

related partner content for mobile comes here

Fundamentele vraagstukken zijn het, zegt Tibor van Bekkum, samen met AdformatieGroep initiatiefnemer van Het Identiteitscongres 2013. Het onderwijs dat schaalgrootte en kwaliteit moet samenbrengen. Vakbonden die hun raison d’etre moeten herontdekken. Financiële instellingen die opnieuw hun maatschappelijke positie en bestaansrecht moeten bepalen.

Van Bekkum: ‘De crisis heeft een aantal zaken pregnanter gemaakt, en vraagt van een groot aantal organisaties dat ze nadenken over wie ze zijn. En vooral met betere antwoorden te komen. Niet dat ze geen identiteit hadden, want die is er altijd. Nee, het is eerder zo dat ze zijn verblind door hun identiteit. Wie te veel met zichzelf, zijn eigen belangen of die van aandeelhouders bezig is, kan het oog op de buitenwereld verliezen. Die organisaties sterven in narcisme.’

Is een identiteit wel aan te passen?
‘Jazeker, een identiteit is niet in beton gegoten. Er is ook niet sprake van een absoluut ware of objectief vast te stellen identiteit. Identiteit wordt continu gereconstrueerd in interactie tussen groepen binnen de organisatie en interactie met de omgeving. Identiteit is enigszins dynamisch en moet dat ook zijn. De uitdaging is te zorgen dat er een aantal stabiele kernelementen is in een organisatie die tegelijkertijd wel met de dynamica van de omgeving meebeweegt. Dat er wordt gekeken naar wat de tijd van je vraagt.’

Hoe ontwikkelt een organisatie identiteit?
‘Dat gebeurt al bij de start van de onderneming, door de oprichter. Of op hele markante momenten in de ontwikkeling van een organisatie of door sterke leiders. Die vormen het dna en zijn bepalend voor hoe een organisatie de dingen doet en wat haar onderscheidt van anderen. Dat kan om heel basale zaken gaan. Het is de kunst identiteit steeds weer manifest te maken en je af te vragen of die nog past bij de tijd.’

Dat is de taak van de communicatie- of marketingdeskundige?
'Ja, maar zeker niet alleen, want een sterke identiteit zit niet alleen in het merk, maar ook in de mensen en in de bedrijfsprocessen. Het raakt de hele organisatie. Daar zijn verschillende disciplines en vakgebieden bij betrokken. Van it tot hrm.’

Klik voor meer informatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in