Overslaan en naar de inhoud gaan

Geefgedrag gekenmerkt door sociale omstandigheden

Geefgedrag is voornamelijk een kwestie van sociale omstandigheden en niet zozeer van persoonlijkheidskenmerken. Dat concludeert René…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gemiddeld wordt ongeveer zeventig procent van de verschillen tussen mensen in hun geefgedrag verklaard door de sociale omstandigheden waarin ze leven en zijn opgegroeid en slechts 30 procent door persoonlijkheidskenmerken en een altruïstische instelling.

related partner content for mobile comes here

De meest karakteristieke eigenschappen van mensen die geld, tijd, bloed en organen geven zijn (in aflopende volgorde) hun hogere opleidingsniveau, hun sterkere religiositeit, het wonen in een kleinere gemeente, het hebben van een voltijds baan en een hoger inkomen, aldus Bekkers in 'Giving and volunteering in the Netherlands: sociological and psychological perspectives'.

Mensen die zichzelf omschrijven als vriendelijk of goed in staat om zich te verplaatsen in anderen zijn niet vaker actief als vrijwilliger en geven net zoveel geld aan goede doelen als mensen die zichzelf als onvriendelijk omschrijven. Wel blijkt dat emotionele betrokkenheid bij anderen samengaat met hogere giften aan goede doelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in