Overslaan en naar de inhoud gaan

Feitenkennis niet voldoende voor stimuleren duurzaam ondernemen

Consumenten bewust maken van het verband tussen het product vlees en de levende dieren waar het vlees vandaan komt, kan ertoe leiden dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Carolien Hoogland aan de Vrije Universiteit in Amsterdam naar het effect van productinformatie op onder meer voedselkeuze door de consument.

related partner content for mobile comes here

Onder beleidsmakers lijken de verwachtingen hooggespannen als het gaat om het effect van informatie over producten, hun herkomst en de productiewijze, op de consumentenkeuzes. Hoogland vroeg zich af of consumenten wel werkelijk 'betere', maatschappelijk meer wenselijke keuzes maakten wanneer zij meer van dergelijke informatie kregen.
Ze onderzocht specifiek de duurzaamheid van keuzes; de producten waar het om gaat zijn vlees en vis. Met behulp van psychologische theorieën en methoden heeft zij vier empirische onderzoeken gedaan.

Daaruit komt naar voren dat informatie vooral effect heeft bij consumenten die uit zichzelf al bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in thema's zoals sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid. Het transparanter maken van voedselproductieketens lijkt zeker een middel om consumenten te helpen bij het maken van goede keuzes, stelt Hoogland, maar het louter geven van feiten is geen garantie voor duurzaam consumeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in