Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mail loze vrijdag kost moeite, maar loont?.

Leuk stukje in de Wall Street Journal van vorige week donderdag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

A day without e-mail is like?.

related partner content for mobile comes here

In de VS blijken steeds vaker bedrijven een e-mail-loze dag in te stellen. Zodat collega's weer eens met elkaar praten zonder elkaar te bestoken met e-mails die tot niets leiden.
Of zodat ze weer eens met een klant bellen, die nog nooit de stem van de medewerker heeft gehoord.

In de krant wordt bericht over ceo Jay Ellison van U.S. Cellular, die een No E-mail Friday invoerde. Hij hoopte daarmee de werkdruk wat weg te nemen bij zijn personeel, maar in de praktijk brak er een oproer uit.

De marketing directeur was zelfs woest. 'Hij begrijpt gewoon niet hoe druk wij het hebben en hoe veel makkelijker het is als dat via mail kan', zegt ze.

Ook Deloitte & Touche en Intel hebben echter inmiddels een e-mailloze vrijdag. Ze mogen dan overigens nog wel met klanten mailen, en reageren op urgente zaken. Maar niet meer de gebruikelijke stroom interne mail verschepen.

In de VS zal het aantal emails binnen bedrijven dit jaar weer met 27 procent stijgen. Gemiddeld zijn het er al 47 per dag. Vorig jaar waren dat er nog 37. En: eenderde van de gebruikers voelt zich gestresst door al die mail. Veel werknemers checken hun mail zo'n 30 tot 40 keer per uur.

Managers klagen, volgens de krant, dat veel medewerkers de problemen niet meer te lijf gaan, maar de hete brij maar voor zich uitschuiven. Of beter: de hete aardappel bij iemand anders op het bord leggen via de mail. Daarbij komt dat de kale en ongepolijste taal vaak ook nog zorgt voor veel spanningen tussen de mensen onderling.

En het stopt niet op vrijdag. Veel mailverkeer gaat gewoon door op zaterdag en zondag. ' Terwijl ze dan eigenlijk zouden moeten ontspannen', merkt de krant van het kapitalisme op?

De krant bericht van verstokte mailers die maar niet op kunnen houden met mailen en echt door de hoogste baas tot de orde moeten worden geroepen. Sommigen gingen gewoon door met het tikken van alle mails op vrijdag en lieten ze dan pas op maandagochtend los. Met een verstikkend systeem tot gevolg.

Het blijft vreemd hoe snel e-mail het ultieme communicatiemiddel van managers en medewerkers is geworden. En de geweldige inefficiency die dat soms ook met zich meebrengt.

Anderen zagen uiteindelijk ook de voordelen wel van een mailloze dag, bericht de krant. Ze gingen naar de medewerkers toe en vroegen hoe het met hun project of werk ging. En dat leidde vaak tot een beter resultaat en effectiever overleg.

De krant haalt ook de boze marketeer van U.S. Cellular aan, die inmiddels wel tevreden is met de ban op vrijdag. Ze bezoekt nu op die dag haar medewerkers.

En ze zegt: 'Business is niet alleen maar e-mailen, koude rapporten versturen en heel erg efficiënt zijn. Het gaat ook over mensen en interactie'.

Mooie woorden...

Het is een beetje een lange inleiding, maar onze nieuwe poll gaat dus over de vraag of het zinvol is om in Nederlandse bedrijven een e-mail loze dag in te voeren.

Ik moet zeggen dat ik zo vaak gebruik maak van e-mail dat mijn contacten inmiddels geheel via de mail lopen, maar of dat goed is?

Stem!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in