Overslaan en naar de inhoud gaan

Duurzaamheid is na strategie het belangrijkste thema in beursgenoteerde jaarverslagen

Jaarverslagenonderzoek top 75 genoteerde ondernemingen:
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Weinig ondernemingen slagen er in buiten clichéteksten te blijven en betekenisvol te communiceren over uitdagingen waar elke organisatie voor staat inzake: strategie, duurzaamheid, innovatie, diversiteit, klanten, HRM, benchmarking en leiderschap. De meeste beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen blijven gesloten over hun beleidskeuzes, enkele voorbeeldige uitzonderingen daargelaten. 

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt opnieuw  uit het jaarverslagenonderzoek, uitgevoerd door het Lectoraat Public Relations van Hogeschool Leiden, dat dit jaar zijn 23e editie kent. 

Duurzaamheid als PR-instrument?

Jaarverslaganalyse van de 75 ondernemingen die aan de AEX, AMX en Ascx genoteerd zijn laat zien dat – na bedrijfsstrategie – duurzaamheid de meeste inhoudelijke aandacht krijgt in het jaarverslag. Meer dan, achtereenvolgens, klanten, innovatie, HRM, diversiteit, benchmarking en leiderschap:

 

De opkomst van duurzaamheid is geen verrassing voor Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek. Het  is al jaren een thema waar bedrijven veel over communiceren, merkwaardig genoeg vaak in aparte jaarverslagen, stelt hij. 

Coebergh: ‘Met de opkomst van integrated reporting combineren steeds meer toonaangevende ondernemingen hun duurzaamheidsverhaal met algemene strategische informatie.’ 

Toch staat het thema duurzaamheid inhoudelijk nog in de kinderschoenen, aldus Coebergh. Zo noemt meer dan de helft van de onderzochte ondernemingen in het jaarverslag geen enkele standaard in duurzaamheid. 

De meest genoemde standaard (20% van de 75 ondernemingen) betreft de Sustainable Development Goals van de VN. Daarna volgen de G4 Sustainability Reporting Guidelines met 17,3% en de Dow Jones Sustainability Index met 9,3%.”

Financials blaken van zelfvertrouwen

Een decennium na het uitbreken van de financiële crisis blaken de financiële dienstverleners in Nederland weer van het zelfvertrouwen. ABN Amro heeft het hoogste resultaat (7,6) van alle top-75 ondernemingen, met ING als tweede (7,5) en Nationale Nederlanden als zesde (met een 6,8) van de acht bedrijven die een voldoende scoorden in dit onderzoek. 

Daar hadden ING en ABN Amro overigens wel respectievelijk 459 en 393 pagina’s voor nodig; koplopers in dikte en ruim boven het toch al forse gemiddelde van 195 (pdf-)pagina’s per top-75 beursgenoteerd jaarverslag. 

Ook andere dienstverleners als Randstad (vorig jaar eerste, nu vierde met een 7,3) , KPN (vijfde met een 7,2) en Sligro (achtste met een 5,6) scoorden bovengemiddeld. De eveneens door Nederlanders aangestuurde multinationals DSM (derde met een 7,4) en Unilever (zevende met een 6,5) scoorden als vanouds hoog. 

Wanneer een onderneming de weg naar succes kwijt lijkt op de beurs is dat vaak ook te merken aan afnemende transparantie, zoals Akzo Nobel dat van de vierde naar de vijfenvijftigste plek daalt.

Het gehele rapport is hier te downloaden. 

 

illustratie: rudall30 / 123RF Stockfoto

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in