Overslaan en naar de inhoud gaan

ADCN en regisseur Johan Kramer (Halal) zetten de spotlight op vijf vrouwelijke creatieven

Kramer laat zien dat vrouwelijk talent in beeld brengen wel mogelijk is.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Regisseur Johan Kramer (Halal) maakt voor ADCN (vereniging voor creativiteit in reclame en design) een serie korte video’s over de manier waarop creatieven op ideeën komen. Een half jaar geleden publiceerde hij de eerste vijf video’s, afgelopen half jaar interviewde hij vijf creatieven voor deel twee. ‘Na het derde interview realiseerde ik me dat ik alleen maar vrouwen geïnterviewd had’, vertelt hij. ‘Ik besloot er een thema van te maken en er nog twee bij te zoeken.’

related partner content for mobile comes here

Spotlight op vrouwen


De komende weken staat bij de ADCN dus de spotlight op vrouwelijke creatieven, terwijl in de documentaire over 100 jaar reclame van VEA (vereniging van communicatieadviesbureaus) alleen maar mannen voorkwamen. Vakgenoten uitten kritiek. Vroeger werkten er minder vrouwen in de reclame, maar tegenwoordig is er genoeg vrouwelijk talent. 'Met een beetje meer fantasie en sturing hadden daar gemakkelijk heel wat vakvrouwen bij kunnen zitten', vindt Christiaan van Mansfeld (Havas Lemz).

Vakgenoten uitten kritiek. Vroeger werkten er minder vrouwen in de reclame, maar tegenwoordig is er genoeg vrouwelijk talent. 'Met een beetje meer fantasie en sturing hadden daar gemakkelijk heel wat vakvrouwen bij kunnen zitten', vindt Christiaan van Mansfeld (Havas Lemz).

Christiaan van Mansfeld (Havas Lemz).

(Havas Lemz).

Met zijn serie laat Kramer zien dat het helemaal niet zo'n opgave is om vrouwelijk talent in beeld te brengen. Met deze vijf portretten hoopt hij bij te dragen aan meer seksegelijkheid in de branche.

Mooie bijkomstigheid


‘Uit onderzoek blijkt dat slechts 11 procent van de creative directors een vrouw is. Dat is eigenlijk heel raar in een vakgebied dat progressief schijnt te zijn, daar moeten we iets aan doen’, zegt Kramer. ‘Het was niet mijn uitgangspunt om dit te benadrukken in de video’s, maar ik vind een mooie bijkomstigheid dat het zo uitpakt.’

‘Uit onderzoek blijkt dat slechts 11 procent van de creative directors een vrouw is. Dat is eigenlijk heel raar in een vakgebied dat progressief schijnt te zijn, daar moeten we iets aan doen’, zegt Kramer. ‘Het was niet mijn uitgangspunt om dit te benadrukken in de video’s, maar ik vind een mooie bijkomstigheid dat het zo uitpakt.’

Een goed idee komt niet aanwaaien


De serie komt voort uit zijn eigen interesse: hij was nieuwsgierig naar de verschillende manieren waarop mensen op ideeën komen. Kramer: ‘Creatieve ideeën zijn de basis van ons vak. Wat ik wil laten zien is dat het bij niemand komt aanwaaien. Iedereen doet het ook anders: de een zondert zich af, de ander komt op de beste ideeën in een drukke omgeving of werkt het liefst samen met anderen.’

De serie komt voort uit zijn eigen interesse: hij was nieuwsgierig naar de verschillende manieren waarop mensen op ideeën komen. Kramer: ‘Creatieve ideeën zijn de basis van ons vak. Wat ik wil laten zien is dat het bij niemand komt aanwaaien. Iedereen doet het ook anders: de een zondert zich af, de ander komt op de beste ideeën in een drukke omgeving of werkt het liefst samen met anderen.’

Kleine kunstwerkjes


In de filmpjes vertellen de creatieven hoe zij op ideeën komen. Iedere video hooguit twee minuten. ‘Ik wilde er geen lange, droge, pretentieuze video’s van maken. Het moesten kleine kunstwerkjes worden.’

In de filmpjes vertellen de creatieven hoe zij op ideeën komen. Iedere video hooguit twee minuten. ‘Ik wilde er geen lange, droge, pretentieuze video’s van maken. Het moesten kleine kunstwerkjes worden.’

De regisseur interviewde en filmde zelf. Daardoor werden het intieme video’s, denkt hij. ‘Als je met een crew komt, verandert de sfeer. Nu was het net alsof ik even op de koffie kwam, maar dan met een camera in mijn hand. Ik zocht ook een locatie die past bij het verhaal. Annemiek den Uil van Cheil raakt geïnspireerd in haar strandhuisje, dus daar zijn we heen gegaan.’

Inspiratie voor jonge creatieven


De video’s worden de komende tijd gepubliceerd op de sociale media van ADCN. De maker hoopt dat de filmpjes vooral jonge creatieven inspireren. ‘Ik hoop dat het ontnuchterend werkt als zij zien dat alle creatieven met dezelfde onzekerheden worstelen. En dat er vele manieren zijn om tot een goed idee te komen.’

De video’s worden de komende tijd gepubliceerd op de sociale media van ADCN. De maker hoopt dat de filmpjes vooral jonge creatieven inspireren. ‘Ik hoop dat het ontnuchterend werkt als zij zien dat alle creatieven met dezelfde onzekerheden worstelen. En dat er vele manieren zijn om tot een goed idee te komen.’


Foto: video-still Vanessa Burgmans

'Vrouwen zijn opener en eerlijker'


Volgens de regisseur is er geen duidelijk verschil tussen hoe mannen en vrouwen op ideeën komen. Wat wel verschilt, is de manier waarop ze erover praten. ‘Vrouwen zijn meer open en eerlijk,’ zegt Kramer. ‘Vanessa Burgmans van TBWA vertelt bijvoorbeeld dat ze het niet alleen kan, Brooke Barker van Wieden + Kennedy legt uit dat haar onzekerheid een van de redenen is dat ze zo hard werkt. Dat zal een man niet snel zeggen.'

Volgens de regisseur is er geen duidelijk verschil tussen hoe mannen en vrouwen op ideeën komen. Wat wel verschilt, is de manier waarop ze erover praten. ‘Vrouwen zijn meer open en eerlijk,’ zegt Kramer. ‘Vanessa Burgmans van TBWA vertelt bijvoorbeeld dat ze het niet alleen kan, Brooke Barker van Wieden + Kennedy legt uit dat haar onzekerheid een van de redenen is dat ze zo hard werkt. Dat zal een man niet snel zeggen.'


Foto: video-still Brooke Barker

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in