Overslaan en naar de inhoud gaan

De vele gezichten van e-business

Welke concurrentievoordelen kan mondiale e-business bieden en wat zijn de belangrijkste applicaties en drempels?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

S. Tamer Cavusgil (Michigan State University) geeft een overzicht van de uiteenlopende facetten van mondiale e-business. Aan de orde komen daarbij de concurrentievoordelen die kunnen worden gerealiseerd, de mondiale applicaties die kunnen worden gebruikt (o.a. SCM, e-procurement, e-fulfilment, global branding en global accountmanagement) en de onderliggende technologieën die e-business mogelijk maken (EDI, ERP, CRM, groupware, intranet, extranet, e-commerce). E-business kan minstens drie soorten concurrentievoordeel opleveren: productiviteit en kostenreductie, snelheid, en nieuwe vormen van waardecreatie. Ondernemingen die een internationale e-business-strategie gaan uitvoeren, moeten er rekening mee houden dat ze op verschillende problemen kunnen stuiten:

related partner content for mobile comes here
  • Infrastructuurverschillen tussen landen.
  • Taalproblemen.
  • Gebrek aan universele standaards (zoals valuta’s en meeteenheden).
  • Culturele barrières.
  • Individuele barrières (bijvoorbeeld: de geneigdheid/bereidheid om kennis te delen verschilt tussen landen en nationale culturen).
  • Organisationele barrières (gecentraliseerd management, controlevraagstukken enzovoort).
  • Wettelijke barrières (wetgevingen, regels, reguleringen).

< SIZE=1>Bron: marketing management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in