De vele gezichten van e-business


S. Tamer Cavusgil (Michigan State University) geeft een overzicht van de uiteenlopende facetten van mondiale e-business. Aan de orde komen daarbij de concurrentievoordelen die kunnen worden gerealiseerd, de mondiale applicaties die kunnen worden gebruikt (o.a. SCM, e-procurement, e-fulfilment, global branding en global accountmanagement) en de onderliggende technologieën die e-business mogelijk maken (EDI, ERP, CRM, groupware, intranet, extranet, e-commerce). E-business kan minstens drie soorten concurrentievoordeel opleveren: productiviteit en kostenreductie, snelheid, en nieuwe vormen van waardecreatie. Ondernemingen die een internationale e-business-strategie gaan uitvoeren, moeten er rekening mee houden dat ze op verschillende problemen kunnen stuiten:
- Infrastructuurverschillen tussen landen.
- Taalproblemen.
- Gebrek aan universele standaards (zoals valuta’s en meeteenheden).
- Culturele barrières.
- Individuele barrières (bijvoorbeeld: de geneigdheid/bereidheid om kennis te delen verschilt tussen landen en nationale culturen).
- Organisationele barrières (gecentraliseerd management, controlevraagstukken enzovoort).
- Wettelijke barrières (wetgevingen, regels, reguleringen).
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid