Overslaan en naar de inhoud gaan

De koers van het merk

De beursboom van vorig jaar heeft niet alleen het aantal beleggers sterk vergroot, maar is ook een factor van belang gebleken bij het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het vergroten van de merkwaarde door financiële communicatie groeit uit tot een vast bestanddeel van marketingstrategieën. Daarbij nemen internetpioniers als Yahoo! en Amazon het voortouw, maar ook meer traditionele bedrijven gaan naar de beurs met de bedoeling hun merkbekendheid en imago te versterken.

related partner content for mobile comes here

Naast de harde cijfers op de balans tellen bij de beursgang ook factoren als productportfolio en 'persoonlijkheid'. In het eerste geval spelen trends een aanzienlijke rol. Wat 'in' is, levert op de kapitaalmarkt een hoge waarde op, zelfs wanneer de vroegere en de te verwachten performance niet met elkaar sporen. De persoonlijkheidscultus is vooral van belang wanneer de te verwachten waarde omhoog moet. In deze gevallen kan de CEO als hoogste brandmanager fungeren en alleen al door zijn persoonlijkheid de koers gunstig beïnvloeden. En dat mechanisme ver-klaart ook de grote verschillen die vaak optreden tussen de beurswaarde en de werkelijke waarde als men internetfirma's vergelijkt met soortgenoten in de meer traditionele economie.

En wat altijd geldt: een strikt projectmanagement en een gedegen voorbereiding op de tijd na de beursgang zijn cruciaal voor succes bij deze wijze van merkenbouw.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft, februari 2001<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in