De koers van het merk


Het vergroten van de merkwaarde door financiële communicatie groeit uit tot een vast bestanddeel van marketingstrategieën. Daarbij nemen internetpioniers als Yahoo! en Amazon het voortouw, maar ook meer traditionele bedrijven gaan naar de beurs met de bedoeling hun merkbekendheid en imago te versterken.
Naast de harde cijfers op de balans tellen bij de beursgang ook factoren als productportfolio en 'persoonlijkheid'. In het eerste geval spelen trends een aanzienlijke rol. Wat 'in' is, levert op de kapitaalmarkt een hoge waarde op, zelfs wanneer de vroegere en de te verwachten performance niet met elkaar sporen. De persoonlijkheidscultus is vooral van belang wanneer de te verwachten waarde omhoog moet. In deze gevallen kan de CEO als hoogste brandmanager fungeren en alleen al door zijn persoonlijkheid de koers gunstig beïnvloeden. En dat mechanisme ver-klaart ook de grote verschillen die vaak optreden tussen de beurswaarde en de werkelijke waarde als men internetfirma's vergelijkt met soortgenoten in de meer traditionele economie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEn wat altijd geldt: een strikt projectmanagement en een gedegen voorbereiding op de tijd na de beursgang zijn cruciaal voor succes bij deze wijze van merkenbouw.
<#FONT SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft, februari 2001<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid