Overslaan en naar de inhoud gaan

De emotionele les van Obama voor betere speeches

Via gevoel en spiegelneuronen naar interactie met het publiek
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[door Serge van Rooij]

related partner content for mobile comes here

Obama schiet oprecht vol bij een speech over de wapenwet die hij zo belangrijk vindt. Het resultaat: zijn boodschap is vele malen krachtiger.

Veel mensen staan niet stil bij de emotie die ze willen overbrengen bij een presentatie of een speech. Dat is een gemiste kans. Als je een oprechte emotie laat zien tijdens je speech zal je publiek deze emotie ook voelen. Dat geldt niet alleen voor heftige emoties als verdriet of enthousiasme, maar voor alle emoties die we ervaren.

Spiegelneuronen

Hoe komt dat? Mensen blijken spiegelneuronen te hebben. Kort gezegd komt het hier op neer: als je een emotie bij de ander ziet, ervaar je door jouw spiegelneuronen dezelfde emotie. Daarom leef je mee met iemand die verdrietig is en voel je zelf ook een vorm van verdriet. Als je met iemand praat die verliefd is, krijg je zelf ook een blij gevoel. Meestal minder dan de persoon in kwestie, maar toch.

Dat is een belangrijk gegeven voor iedereen die communiceert. Want als je een presentatie geeft terwijl je niet goed in je vel zit, pikt je publiek dat gevoel dus op. Dan werkt het in je nadeel. Als je echter bewust de emotie voelt die bij je boodschap hoort, dan zul je die overdragen op je publiek.

Daarmee heb je een krachtig instrument in handen. Want de impact op je publiek is oneindig veel groter dan van sprekers die alleen maar de ratio van mensen aanspreken. Daniel Goleman, Amerikaans psycholoog, schrijver en wetenschapsjournalist heeft daar onderzoek naar gedaan. In onderstaand interview legt hij uit waarom leiders emoties moeten inzetten. En als het werkt voor leiders, dan werkt het dus ook voor sprekers.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Passend gevoel

Echte emotie is beslissend. Zolang je er tenminste geen gimmick van maakt. De emotie moet zowel bij jou en je verhaal passen. In het begin vonden veel Nederlanders Mark Rutte bijvoorbeeld een verademing. Eindelijk een premier die enthousiasme en vrolijkheid toonde. Na een tijdje werd het vervelend omdat hij ons voortdurend (al dan niet bewust) de vrolijke en enthousiaste Mark toonde (‘Koop die auto!’), daardoor voelde het onecht.

Ook al ben je een eeuwige optimist, bij sommige boodschappen is het niet passend om enthousiasme te tonen. Dan zul je dus op zoek moeten naar emoties die wat minder aan de oppervlakte liggen. Maar ze moeten wel van jou zijn, anders geloven we je niet. Je kunt het dus niet faken. Niet voor niet doorleven de beste acteurs ook echt de emoties die ze moeten spelen.

Emotie zorgt voor interactie

Wat betekent dit voor presentaties en speeches, maar eigenlijk voor al onze communicatie? Hoe beter we onze emotie focussen, hoe beter anderen ons aanvoelen. Daardoor raken ze echt betrokken bij je verhaal en is er dus interactie.

Dus zorg dat je emotie in lijn is met de boodschap die je overbrengt, het maakt jou en je boodschap overtuigender. De ene keer zal dit vanzelf gaan (zoals in deze speech van Obama), een andere keer zul je iets meer moeite moeten doen. Maar als je het durft om je emotie te laten zien, maak je echt contact en dat is de beste vorm van interactie die je kunt hebben.

-

Dit is de vijfde aflevering uit een serie van 10 over hoe je meer interactie creëert. In de  posts verkent Van Rooij welke technieken zijn in te zetten. Eerder verschenen:

1. 
2. 
3. 
4. 

Serge van Rooij is partner bij Bex*communicatie.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in