Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatieve reclame werkt lang door

Creatieve reclame is heilzamer dan vaak wordt gedacht. Onderzoek wijst uit dat het positieve effect op een merk lang kan doorwerken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Soms kunnen kortstondige schokken lang naijlen. Zo is uit de economie bekend dat een relatief kortdurende verhoging van de inflatie een langetermijneffect kan hebben op de werkgelegenheid. Ook in de reclame is een dergelijk mechanisme van toepassing. Een campagne die in creatief opzicht tot de uitschieters hoort, kan ook na een korte looptijd de positie van een merk voor een langere periode verbeteren. Als de adverteerder terugkeert naar middle-of-the-road-reclame, blijkt dat het effect van die vorige campagne nog geruime tijd daarna kan doorwerken. Hierbij moet overigens wel verschil worden gemaakt tussen verschillende typen producten.

related partner content for mobile comes here

Bij lowinvolvementproducten lijkt de relevantie van creativiteit minder groot. Daarbij gaat het er eerder om dat de consument ertoe aangezet wordt het merk in kwestie te blijven kopen. Prijspromoties, displays en reclame waarin de boodschap regelmatig wordt herhaald, zetten daarbij doorgaans meer zoden aan de dijk dan een campagne die creatief opvalt.

Voor de highinvolvementcategorie ligt het anders: daar is creatieve reclame van belang om de consument aan het denken te zetten, en hem of haar ertoe te bewegen het merk op de shortlist te zetten. Juist omdat de betrokkenheid bij de producten hoog is, zal de consument de reclame eerder in zijn geheugen opslaan. Een sterke campagne van een paar jaar terug kan nu nog in het voordeel van het merk werken. En dat is goed nieuws voor eenieder die graag creatieve reclame ziet.

< SIZE=1>Bron: Journal of Advertising<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in