Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond start bodemprocedure tegen Samsung

De Consumentenbond spant een bodemprocedure aan tegen Samsung vanwege zijn 'gebrekkige software-updatebeleid voor Android-smartphones'.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Consumentenbond spant een bodemprocedure aan tegen Samsung. De Consumentenbond vindt dat het software-updatebeleid van Samsung voor Android-smartphones gebrekk is. Volgens de Consumentenbond is Samsung verplicht zijn smartphones veilig te houden door tijdig updates van Android ter beschikking te stellen en creëert Samsung een onveilige situatie voor consumenten door dit na te laten.

related partner content for mobile comes here

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond eist dat Samsung minimaal 2 jaar na aankoop of 4 jaar na introductie van een toestel updates beschikbaar stelt. Daarnaast informeert Samsung consumenten bij de koop van een Samsung Android-toestel onvoldoende over software-updates. De Consumentenbond wil dat Samsung hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten.’

Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat van de Consumentenbond: ‘Samsung verstrekt voor veel van zijn smartphones laat of geen updates, terwijl er wel al een nieuwe versie van Android beschikbaar is gesteld door Google. Dat is onrechtmatig.’

In februari 2016 voerde de Consumentenbond een kort geding tegen Samsung met dezelfde eisen. Daarover stelt de Consumentenbond: &;De rechter kon daarin geen inhoudelijk oordeel gegeven omdat de kwestie te complex bleek voor de snelle kort-gedingprocedure. Omdat de Consumentenbond deze zaak belangrijk vindt voor consumenten is besloten een uitgebreidere bodemprocedure te starten.&;

Vrijdag 11 november ontvangt Samsung de dagvaarding; een datum voor de zitting moet nog door de rechtbank worden vastgesteld.

De Consumentenbond richt zich in eerste instantie op Samsung, omdat Samsung de onbetwiste marktleider van Android-smartphones in Nederland is. Maar volgens de Consumentenbond laten ook andere fabrikanten steken vallen bij het updaten van hun toestellen. De Consumentenbond zegt het vonnis in de bodemprocedure te zullen gebruiken voor een goed updatebeleid bij álle fabrikanten.

In juli 2015 startte de Consumentenbond de campagne &;Updaten!&; om fabrikanten van Android-smartphones aan te sporen minimaal 2 jaar na aankoop software-updates beschikbaar te stellen. De Consumentenbond: &;Software-updates zijn cruciaal om smartphones veilig te houden. Verouderde software maakt toestellen kwetsbaar voor cybercriminelen die daarmee persoonlijke gegevens kunnen stelen of malware kunnen installeren.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in