Consument doet andere boodschappen in crisistijd


41 procent van de respondenten heeft in 2012 minder geld te besteden vergeleken met 2009 en 21 procent juist meer. Het feit dat velen minder te besteden hebben, heeft weinig invloed op het boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt. Dit geldt ook voor de consumenten die hetzelfde te besteden hebben in de supermarkt. Ze leven gezonder en doen bewuster boodschappen: er wordt bespaard op kant-en-klaarmaaltijden en er wordt meer uitgegeven aan gezonde producten als groenten en fruit.
Consumenten die een kleiner boodschappenbudget hebben, letten meer op prijs. 51 procent van de respondenten geeft aan sinds de crisis vaker op prijzen te letten in de supermarkt en 54 procent koopt vaker producten in de aanbieding.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS36 procent van de respondenten besteedt sinds de crisis juist meer aan boodschappen. 12 procent geeft wekelijks minimaal 150 euro aan boodschappen uit. Van de consumenten die meer te besteden hebben, probeert één op de zes vaker nieuwe producten of varianten uit.
Ruim 1.800 lezers van Het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool deden mee aan het Winkelonderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid