Overslaan en naar de inhoud gaan

Choqueer, maar met mate

Choquerende reclame trekt aandacht. Maar ga niet te ver.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gewaagde reclame levert altijd wel wat free publicity op. Dat is de reden dat heel wat adverteerders bewust over de schreef gaan. Het risico is uiteraard dat mensen negatieve associaties krijgen bij je merk. Daarom is het belangrijk vooraf te bepalen hoe ver je als adverteerder kunt gaan, zoals ook de ervaringen van Bennetton laten zien.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek blijkt dat consumenten het meest geschokt worden door reclame die een link legt tussen kinderen en seks, gevolgd door vrouwen in seksueel vernederende posities. Geweld choqueert ook maar staat lager op de ranglijst. Ook reclame waarin gevloekt wordt, kan choquerend zijn.

Bezint eer ge begint, is het motto voor adverteerders die erop uit te zijn om te choqueren. En weet hoe zo’n reclame bij je doelgroep valt. Factoren als sekse, leeftijd en het advertentiekanaal spelen daarbij een rol: jongeren zijn het tolerantst, oudere vrouwen het minst, en outdoor- en tv-reclame leiden eerder tot klachten dan print of internet.

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in