Choqueer, maar met mate
Gewaagde reclame levert altijd wel wat free publicity op. Dat is de reden dat heel wat adverteerders bewust over de schreef gaan. Het risico is uiteraard dat mensen negatieve associaties krijgen bij je merk. Daarom is het belangrijk vooraf te bepalen hoe ver je als adverteerder kunt gaan, zoals ook de ervaringen van Bennetton laten zien.
Uit onderzoek blijkt dat consumenten het meest geschokt worden door reclame die een link legt tussen kinderen en seks, gevolgd door vrouwen in seksueel vernederende posities. Geweld choqueert ook maar staat lager op de ranglijst. Ook reclame waarin gevloekt wordt, kan choquerend zijn.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBezint eer ge begint, is het motto voor adverteerders die erop uit te zijn om te choqueren. En weet hoe zo’n reclame bij je doelgroep valt. Factoren als sekse, leeftijd en het advertentiekanaal spelen daarbij een rol: jongeren zijn het tolerantst, oudere vrouwen het minst, en outdoor- en tv-reclame leiden eerder tot klachten dan print of internet.
Bron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid