Overslaan en naar de inhoud gaan

Burson-Marsteller ‘Journalisten zwaar onder druk door crisis en nieuwe media’

De traditionele media-industrie staat zwaar onder druk door toedoen van de economische crisis en de opkomst van nieuwe digitale media. Hier…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het onderzoek met als ondertitel ‘Trouble is only opportunity in work clothes’ ondervroeg Burson-Marsteller 115 journalisten uit 27 landen. Dit om uit te vissen hoe hun organisaties varen onder beïnvloeding door de exponentiële groei en gebruik van nieuwe, concurrerende en ‘verstorende’ digitale media. Ook vroeg het bureau de journalisten naar de invloed van de wereldwijde economische crisis, die de nekslag kan zijn geweest voor wat al achterhaalde bedrijfsmodellen waren.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek komt naar voren dat een grote hoeveelheid journalisten zonder werk is komen te zitten wegens bezuinigingen binnen de mediaorganisaties van de EMEA landen. Journalisten die nog wel fulltime aan het werk zijn ervaren grote onzekerheid over hun toekomst, hoge werkdruk, mede veroorzaakt door de vraag naar multiplatform content en minder redactionele ruimte om die content in te plaatsen. De ondervraagde journalisten zijn het er goeddeels over eens dat de kwaliteit van hun vak onder druk staat. Dat wijten zij aan de bezuinigingsmaatregelen en aan de overweldigende opkomst van digitale media.

De respondenten waren het er niet over eens of de opkomst van digitale media binnen de communicatiebranche een positieve of louter negatieve ontwikkeling is. Het merendeel onderkent dat digitale media hen gemakkelijker dan voorheen toegang bieden tot een grote hoeveelheid informatie. Maar velen voelen zich wel bedreigd door de opkomst van publieksjournalistiek, waarbij de vakmensen vaak buitenspel komen te staan. Ook is het lastig feiten van meningen te onderscheiden. Een Franse respondent zegt: “Internet maakt het moeilijker om nieuws van kabaal te onderscheiden.”

Het merendeel van de ondervraagde journalisten zegt dat pr-bureaus een steeds grotere rol bij hun werk spelen. Ze worden ingezet als informatiebron, voor leads naar verhalen of als tussenpersoon naar andere bronnen. In het huidige hectische werkklimaat vertrouwt het merendeel van de journalisten veel meer op pr-professionals dan voorheen. Dennis Lansbert-Noon, voorzitter van de EMEA Media Practice van Burson-Marsteller zegt: “Juist nu de media-industrie zo ingrijpend aan het veranderen is, moeten wij ons er als pr-professionals van vergewissen dat onze standaarden hoog blijven. Ook ligt er voor ons een uitdaging in het gebruik van nieuwe en spannende digitale middelen om te communiceren met traditionele journalisten en om ons te manifesteren binnen het nieuwe digitale en sociale medialandschap als geheel.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in