Burger@overheid gelanceerd
In zijn inleiding onderstreepte de minister dat burgers gebaat zijn bij
een optimaal functionerende elektronische overheid. De overheid heeft
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altenavoordeel bij een meedenkende en vragende opstelling van de kant van de
burger, maar het ontbrak aan een platform waar de burger daadwerkelijk terecht kon met zijn vragen en suggesties als het ging om de relatie met de elektronische overheid. Burger@overheid moet deze leemte invullen.
Op de presentatiebijeenkomst ging de minister in op recent onderzoek naar
de verwachtingen en wensen die de burger heeft ten opzichte van de
elektronische overheid. De belangrijkste eisen die de burger in deze
stelt, zijn een deskundige en snelle reactie van de overheidsinstelling
en een eenvoudige toegang. Er bestaat duidelijk behoefte aan een helder
zicht op de verdere afhandeling van een ingediend verzoek. Klachten
hebben met name betrekking op de onvindbaarheid van informatie, het feit
dat websites niet uitnodigen tot meepraten over politiek en beleid en de
onvindbaarheid van diensten en producten op de website. Een kwart van de
burgers gaf aan pas laat of zelfs nooit een antwoord te hebben ontvangen
op een e-mail naar een overheidsinstelling. Het onderzoek rechtvaardigt
de stelling dat de verwachtingen van de burger ten aanzien van de
elektronische overheid hoog gespannen zijn. Van Boxtel maakte tijdens de bijeenkomst bekend dat burger@overheid mede vormgegeven zal worden in samenwerking met experts uit het veld, die worden samengebracht in een Forum Burger@Overheid. Dit forum gaat van start onder voorzitterschap van Marjet van Zuijlen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid