'Boekenweek moet meer gericht op jongere lezer'


Een sterk merk is de Boekenweek zeker, maar als CPNB die sterke positie in de toekomst wil behouden, dan zal het echt meer zijn best moeten doen om jongeren te bereiken.
Dat zegt Karel Jan Alsem, merkadviseur en docent marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe aanpak van de boekenweek hoeft volgens Alsem niet radicaal anders maar organisator CPNB 'zou er verstandig aan doen om meer evenementen te organiseren die jongere mensen aanspreken. Doe je dat niet, dan wordt het risico op "bejaardheid" van het merk boekenweek steeds groter', aldus Alsem.
Museumweekend
De Boekenweek heeft een redelijke bekendheid bij hoger opgeleiden en alleenstaanden, maar leeft nauwelijks onder jongeren tot een jaar of dertig bleek twee jaar geleden uit onderzoek. Alsem: 'Eigenlijk zie je bij de boekenweek hetzelfde verschijnsel als bij het museumweekend. Bij de mensen die toch al naar het museum gaan, is dat weekend heel populair. Maar je wint er weinig nieuwe zieltjes mee.'
Jonge mensen hebben ander informatieconsumptiegedrag dan de generatie voor hen. Alles wordt dynamischer en sneller en de gebruikte media zijn anders. In hun normen en waarden blijken ze niet veel veranderd, maar in de uiting hiervan wel. 'Natuurlijk blijft zo'n gratis boekenweekgeschenk een belangrijke succesfactor', denkt Alsem. 'Ook voor jongeren.' Mensen zijn volgens Alsem gevoelig voor cadeaus, dus ook de gratis treinreis die mensen met hun boekenweekgeschenk kunnen maken draagt bij aan de populariteit. 'Al mag die actie wel iets overtuigender. Dat het alleen op één vastgestelde dag kan is een beetje flauw.'
Commerciële signalen
Als merk wordt het überhaupt steeds moeilijk om je naam te behouden, merkt Alsem. 'Mensen krijgen het steeds drukker met hun werk én hun privé-leven en er komen steeds meer commerciële signalen op mensen af. Zo zijn er ook steeds meer weken die worden uitgeroepen tot 'de week van...
'Vorig jaar leek het erop dat het CPNB zichzelf ook realiseerde dat ze zich meer op jongeren moesten richten. Toen introduceerden ze een 'movel', een boek via je mobieltje, dat je speciaal in de boekenweek goedkoop kon krijgen.' Of lezen op zo'n klein scherm een succes wordt, betwijfelt Alsem. Hij geeft de interactieve boeklezer van Amazon, de Kindle, meer kans. 'Maar inspelen op dat soort acties zouden ze veel meer moeten doen waarbij ze zich vooral moeten laten leiden door wat jongeren zelf aanspreekt', zegt de merkadviseur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid