Alleen Printgoud voor Diesel/KesselsKramer


De combi KK/Diesel was de enige Nederlandse printwinnaar op het 50ste internationale reclamefestival in Cannes. Behalve de drie Diesel-advertenties belandden nog tien uitingen uit vier andere campagnes op de shortlist: VW, Discovery Channel, Idfa en Sire. TBWANeboko Campaign zag zijn twee Discovery Channel-advertenties al in de stemmingsronde na de samenstelling van de shortlist sneuvelen. Saatchi & Saatchi Amstelveen overkwam hetzelfde met zijn Idfa Lichtlint-inzending. Result DDB en Lowe overleefden de post-shortliststemming, maar haalden het prijzenpodium uiteindelijk ook niet met respectievelijk twee Volkswagen-uitingen en de vijf advertenties uit de Sire Kinderboek-campagne.
Het Nederlandse printjurylid Romke Oortwijn concludeerde weinig verrassend dat het ‘een mager jaar’ was, ondanks dat er opmerkelijk veel meer werd ingestuurd.
De aanvankelijk als Grand Prix bekroonde campagne, bleek een scam-ad. Het gaat om een campagne van Leo Burnett Lissabon voor Ferin-boekhandel (‘Read-a-book’), die ijlings werd teruggetrokken nadat nader onderzoek had uitgewezen dat de campagne nooit geplaatst was. De Grand Prix in de categorie Press & Poster ging naar Frankrijk. Het bureau TBWAParisBoulonge-Billancourt werd gelauwerd voor de advertentie ‘hergeboorte’ voor klant Sony Playstation, waarin een vrouw te zien is die bevalt van een volwassen gamesliefhebber. In de categorie Outdoor ging de Grand Prix naar bureau Grey Worldwide Auckland met drie billboards voor klant Kiwi No Bugs Insect Spray.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid