Overslaan en naar de inhoud gaan

YouTuber-lokkers gespot

Populaire 'YouTubers' krijgen steeds vaker aanbiedingen om hun kunstje tegen betaling op andere websites te vertonen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo zegt Shmuel Tennenhaus, de bedenker van de filmpjes rond oma 'Bubby', tegen . Hij maakt video's voor zijn YouTube-kanaal en zegt benaderd te zijn door verschillende concurrenten van YouTube, zoals en .
Ze garanderen hem publiciteit, of beloven een deel van de advertentie-opbrengsten.

related partner content for mobile comes here

Een andere YouTuber, Paul Robinett -a.k.a. - krijgt eveneens lucratieve deals in zijn schoot geworpen, maar heeft (nog) niet gereageerd omdat hij wacht op het moment dat YouTube met een verdienmodel voor YouTubers zal komen.

De socialnetworksite dat streven in januari van dit jaar aan.
Er gaan geruchten dat YouTube van plan is om 20 procent van de advertentie-opbrengsten uit iedere videoclip te delen met de producent van deze clip, maar YouTube wil daar (nog) niets over zeggen.

Van concurrent Metacafe is in ieder geval bekend dat de site 5 dollar betaalt voor iedere 1000 views. De bekende YouTuber heeft de website inmiddels 'verlaten' voor , die de helft van de advertentie-inkomsten deelt met makers van video's.

Concurrenten bieden nu dus vooral dollars. Traffic (en daarmee samenhangend 'roem' voor de filmmaker) is lastiger. YouTube telde in december 2006 namelijk 26 miljoen bezoekers (bron comScore Media Metrix), en is daarmee de grootste sociale videocontentsite. telde toen 22 miljoen bezoekers, en 6.5 miljoen.

Het salaris van de amateurproducenten op Metacafe en Revver wordt echter wel betaald door adverteerders, en die eisen weer veel traffic. Revver telt op dit moment maandelijks nog maar 400.000 bezoekers.

Wat is dus beter, arm en beroemd op YouTube, of (enigzins) rijk maar onbekend op de site van de concurrent? Aan de andere kant val je op een kleinere site wel weer meer op dan op een massale site als Youtube.
De kleinere sites sporen filmmakers daarbij aan om hun content op meerdere sites te posten.

De meeste 'burgerfilmmakers' zeggen overigens dat ze het niet voor het geld doen, maar vooral 'ontdekt' willen worden door professionele filmmakers. Jongetjes die een baan willen bij Jackass...
'Fame' gaat bij hen op dus nog altijd voor 'fortune', maar de afstand tussen de twee wordt op deze manier wel steeds kleiner...
(via )

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in