Yahoo werkt aan spamvrije betaalde e-mail
De digitale eencentspostzegel moet gewone mail gemakkelijk identificeerbaar maken, zodat spamfilters efficiënter hun werk kunnen doen. Tegelijkertijd zal ook de hoeveelheid ongewenste post, nu zo’n 90 procent van het totale mailverkeer, afnemen, denkt Yahoo. Spammers verzenden immers miljoenen mailtjes per keer, waarmee de kosten hoog op zouden lopen als per bericht één cent moet worden betaald.
De verzender koopt vooraf voor 5 dollar een digitaal vel met 500 postzegels en mag zelf kiezen waar zijn geld naartoe gaat. Zo worden de kosten gecompenseerd met een gevoel iets goeds te hebben gedaan, meent Yahoo. ‘Doe goed, bestrijd spam’, luidt de slogan. Het mes snijdt bovendien aan twee kanten: én een spamvrije mailbox én een betere wereld.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet idee van betaalde mail is niet nieuw. In 2006 speelden AOL en Yahoo al met een soortgelijke gedachte om het versturen van spam minder lucratief te maken. In het bijgestelde CentMail-concept van Yahoo gaat de dollarcent voor een verzonden e-mail niet naar de mailprovider, maar naar goede doelen. Daarbij wordt het e-mailbericht aan de onderzijde voorzien van een 'postzegel' met de mededeling dat er door de verzender geld aan een goed doel is gedoneerd. Er zijn in het verleden meerdere gelijksoortige initiatieven geweest, zoals Goodmail, die uiteindelijk niet geslaagd zijn.
Bron: Volkskrant/tweakers
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid