Overslaan en naar de inhoud gaan

Werknemers zelf kunnen zich niet herkennen in het werkgeversimago

Hun ervaringen op de werkvloer laten iets anders zien
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Onderzoek van Weber Shandwick toont aan dat de kloof tussen werkgeversimago en de perceptie van werknemers serieuze gevolgen kan hebben voor reputatie van de organisatie.

related partner content for mobile comes here

Slechts 12 procent van de werknemers in de Benelux ervaart een match tussen het imago van de werkgever en de eigen ervaring op de werkvloer. Uit recent onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van communicatiebureau Weber Shandwick onder 1.902 fulltime werknemers in 19 landen, blijkt dat een zogeheten employer brand credibility gap – de kloof tussen het werkgeversimago en de perceptie van de werknemers – kan leiden tot serieuze reputatieschade. Door het overbruggen van de kloof tussen imago en perceptie kunnen werkgevers kansen creëren op het gebied van recruitment en wordt de betrokkenheid en participatie van werknemers groter.

Balans tussen werk en privé

Een van de belangrijkste invloeden op de perceptie van werknemers is een goede balans tussen werk en privé. ‘Het creëren van een sterke werknemersreputatie is een uitdaging. De reputatie van werkgevers is goud waard, maar alleen als het een authentieke weergave is van de realiteit’, zegt Leslie Gaines-Ross en Weber Shandwick.

‘In deze tijd van mega-transparantie en instant online beoordelingen moeten werkgevers kunnen verantwoorden wie ze zeggen te zijn, hoe ze mensen behandelen en hoe ze zelf het verschil maken. Werknemers zijn daarnaast meer dan toeschouwers als het aankomt op reputatie; zij vormen, maken en breken merken, iedere dag opnieuw.’

Door te zorgen voor een imago dat de werknemer zelf herkent, gelooft en promoot, kunnen werkgevers de kloof overbruggen – met betere recruitment, sterkere betrokkenheid, meer langdurige contracten en grotere productiviteit als resultaat.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research in opdracht van Weber Shandwick met een enquête onder 1.902 respondenten verspreid over 19 landen wereldwijd.

Klik hier voor het volledige rapport The Employer Brand Credibility Gap: Bridging the Divide.

Foto: 123rf/Katarzyna Białasiewicz

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in