Overslaan en naar de inhoud gaan

Vindplaats of Zoekplaatje?

Ooit hoorde ik Jeroen Hunfeld, toenmalig Vendex-KBB directeur bezielend vertellen over 'zijn' HEMA. De winkel, die voor haar klanten een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En ook nu herinnerde ik me direct zijn woorden toen ik deze speelse, innovatieve en originele zoekfunctie tegenkwam op de .
Voor zover ik weet zijn er grofweg twee groepen sitebezoekers: Groep 1 gebruikt direct de zoekfunctie op een site en als die er niet is of als deze niet goed werkt dan haakt men af. Groep 2 kijkt liever zelf rond, maar voor beide groepen geldt dat het vaak een heel gedoe is voordat ze gevonden hebben wat ze zochten.

related partner content for mobile comes here

In die zin zijn veel websites helaas nog altijd een zoekplaatje en geen vindplaats. En Volkswagen hoopt daar blijkbaar verandering in te brengen. In eerste instantie lijken ze vooral voor de gebruikers uit groep 1 een stap in de goede richting te hebben gezet.
Maar zodra je de site bezoekt kan je eenvoudigweg niet meer om de zoekfunctie heen. Hij vraagt als het ware om er gebruik van te maken, zelfs als je eigenlijk, zoals ik zelf, tot Groep 2 (die van de zelfzoekers) behoort. Dus, zo gezegd, zo gedaan.

En dan blijkt dat er in deze zoekfunctie ook een net even andere interface verstopt zit, waarin onder meer gebruik gemaakt wordt van een 'tagcloud'
en waarin verder zoveel mogelijk afbeeldingen getoond worden. De zoekfunctie oogt en voelt als een
of 'gadget' (zoals die gebruikt worden in Apple's Dashboard en Windows Vista) en werkt prima wat mij betreft.
Maar een mooie buitenkant en een gebruiksvriendelijke interface zijn niets waard zonder relevante zoekresultaten en ook daarin levert Volkswagen goed werk.

Nu toch eens even kijken hoe het met de zoekfunctie op de
is. Dat is er een zoals we die allemaal kennen: rechtsbovenaan in beeld en verder vrij bescheiden aanwezig.

Maar de zoekresultaten daarvan verbazen me oprecht. Want als ik 'fiets' ingeef komen er vreemd genoeg vooral veel flessen wijn tevoorschijn. En dat lijkt dan toch meer op een zoekplaatje dan op een vindplaats?
Zo'n foute verwijzing zou in de winkels natuurlijk nooit gebeuren, dus daar zie ik zeker een uitdaging voor de internetmarketeers van de HEMA.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in