Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever bespaart 120 miljoen op bestedingen

Unilever bezuinigt voor minimaal 120 miljoen euro op zijn reclamebestedingen in Europa. Het concern gaat ook in Nederland de media onder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bronnen meldden dat afgelopen weekend aan NRC Handelsblad. De stap houdt verband met de beslissing het media-account in Europa (waarde: 1 miljard euro) onder te brengen bij MindShare. De keuze voor MindShare volgt op een pitch waaraan ook Initiative en Aegis Media (Carat) deelnamen. Met MindShare is een contract voor drie jaar gesloten. Een tiende van de 1 miljard wordt in Nederland uitgegeven.

related partner content for mobile comes here

Een woordvoerder van Unilever wilde niet kwijt hoeveel geld Mindshare van 2005 tot en met 2007 kan besteden. ´Het is een duidelijke besparing.' Mindshare moet door steviger onderhandelingen de mediabestedingen omlaag brengen. Dat moet door verlaging van de tarieven, niet door minder reclame te maken, zegt adjunct-directeur Gerrit Nagel van Carat Nederland.

RTL vindt de doelstellingen van Unilever ´vrij ambitieus'. Volgens directeur Ton Rozestraten van IP, de reclameverkoper van RTL, zijn de tarieven de laatste jaren al gezakt. ´We hebben onlangs aangekondigd de tarieven weer te verhogen.'

De woordvoerder van Unilever zegt dat het concern erover denkt om ook in andere regio's een vergelijkbare besparing te realiseren. ´Maar het besluit hierover is nog niet genomen.'

Belangrijke aanleiding voor Unilever om te besparen op reclame zijn de zwakke prestaties van het bedrijf sinds vorig jaar. De doelstelling om 5 à 6 procent omzetgroei te halen en 10 à 12 procent winstgroei per aandeel werd eerder dit jaar ingetrokken. De onderneming heeft last van drie matig lopende onderdelen (diepvriesproducten, parfum en Slim-Fast afslankproducten) en felle concurrentie in Europa, India en China.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in