Telco’s moeten ‘contact’ verkopen


Sinds de lancering in het voorjaar van 2002, is i-mode op 336.000 gebruikers blijven steken, in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. De marketing is slecht, en i-mode worstelt om nieuwe klanten binnen te krijgen. Maar wie eenmaal klant ís, raakt niet uitgesproken over de uitstekende service, en de gemiddelde i-mode gebruiker besteedt 7 euro meer dan andere gebruikers. Bij Vodafone live! is het net andersom. Het heeft zojuist z’n target van 1 miljoen gebruikers gehaald, maar vanwege de belabberde service lopen heel veel gebruikers weg zodra de gratis probeerperiode verlopen is.
Wat moeten telco’s doen om én veel gebruikers aan zich te binden, én bekend te staan om goede dienstverlening? Hun content ‘conversational’ maken, zegt Forrester. Dat wil zeggen, niet bijvoorbeeld een simpel weerbericht versturen, maar daar de mogelijkheid bij bieden om weerkaartjes aan vrienden te sturen, met een uitnodiging voor een picknick of een waarschuwing om voorzichtig te rijden in de mist. Ze moeten geen pure diensten verkopen, maar ‘states of mind’. Wat ze verkopen is contact, persoonlijke relaties en gedeelde ervaringen. Zoals Disney geen pretpark vermarkt, maar magie. En de Bodyshop geen beautyproducten, maar natuurbescherming.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid