Speelgoed lastig maar leerzaam


In de wereld van de speelgoed volgt de ene rage de andere op. Het ene moment is het niets anders dan Pokémon wat de klok slaat, dan is Star Wars weer in en even later zijn de Furbies niet aan te slepen. De vluchtigheid van dergelijke rages maakt het managen van de vraag buitengewoon lastig. Daarom zijn veel speelgoedfabrikanten nauwe banden aangegaan met Hollywood, zodat ze bij het verschijnen van een nieuwe kinderfilm optimaal kunnen profiteren van alle aandacht en de winkels op tijd kunnen bevoorraden. Heeft de merchandising betrekking op een tv-serie, dan kiezen de speelgoedmakers er vaak voor de markt niet meteen te overvoeren en de verschillende producten gefaseerd op de markt te brengen.
Een ander probleem waarmee de speelgoedwereld kampt, is dat de verkoop sterke pieken en dalen kent. De maanden november en december zijn goed voor bijna de helft van de jaarlijkse omzet. Om de verkoop te spreiden, kan bijvoorbeeld de periode waarin artikelen te koop zijn, worden ingeperkt. Disney doet dat met de video´s van de tekenfilms. Met deze en andere marketingtrucs is het mogelijk de vraag enigermate te reguleren. En dat is een vaardigheid die ook in tal van andere branches dringend gewenst is. Want of het nu om speelgoed gaat, om pc´s of om auto´s, vrijwel elk product kan qua vraag best een steuntje in de rug gebruiken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: california management review<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid