Overslaan en naar de inhoud gaan

Speelgoed lastig maar leerzaam

Is er een leukere productcategorie denkbaar dan speelgoed? Dat lijkt zo, maar de speelgoedbranche is een sector die aan marketeers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de wereld van de speelgoed volgt de ene rage de andere op. Het ene moment is het niets anders dan Pokémon wat de klok slaat, dan is Star Wars weer in en even later zijn de Furbies niet aan te slepen. De vluchtigheid van dergelijke rages maakt het managen van de vraag buitengewoon lastig. Daarom zijn veel speelgoedfabrikanten nauwe banden aangegaan met Hollywood, zodat ze bij het verschijnen van een nieuwe kinderfilm optimaal kunnen profiteren van alle aandacht en de winkels op tijd kunnen bevoorraden. Heeft de merchandising betrekking op een tv-serie, dan kiezen de speelgoedmakers er vaak voor de markt niet meteen te overvoeren en de verschillende producten gefaseerd op de markt te brengen.

related partner content for mobile comes here

Een ander probleem waarmee de speelgoedwereld kampt, is dat de verkoop sterke pieken en dalen kent. De maanden november en december zijn goed voor bijna de helft van de jaarlijkse omzet. Om de verkoop te spreiden, kan bijvoorbeeld de periode waarin artikelen te koop zijn, worden ingeperkt. Disney doet dat met de video´s van de tekenfilms. Met deze en andere marketingtrucs is het mogelijk de vraag enigermate te reguleren. En dat is een vaardigheid die ook in tal van andere branches dringend gewenst is. Want of het nu om speelgoed gaat, om pc´s of om auto´s, vrijwel elk product kan qua vraag best een steuntje in de rug gebruiken.

< SIZE=1>Bron: california management review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in