Reclame voor de man moet simpel zijn


Mannen hebben liever geen ingewikkeld gedoe, en houden wel van wat strijd en competitie. Vrouwen geven de voorkeur aan advertenties met een harmonische uitstraling, en daarbij mag het wel wat complexer zijn.
Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek. Zo heeft de man liever dat reclame niet te moeilijk is. Duidelijke advertenties die zich focussen op een of twee kenmerken van het product of merk, daar houdt ‘ie van. Daarbij mag een merk zich best afzetten tegen de concurrentie, want een beetje competitie kan geen kwaad. En dat allemaal bij voorkeur met weinig tekst en veel beeld, want dat hapt makkelijker weg. Vrouwen daarentegen kiezen voor advertenties die harmonie uitstralen, en een rijkdom aan verbale en visuele informatie bevatten. Die informatie hoeft niet allemaal op het product betrekking te hebben. Liever heeft de vrouw dat de advertentie laat zien welke plaats het product of merk in het leven van de gebruiker inneemt. Het strookt allemaal met de clichés over de verschillen tussen man en vrouw, maar dat doet aan de juistheid weinig af. De gelijkheid tussen man en vrouw is, als het om de waarneming van reclame gaat, nog ver weg.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid