Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame voor de man moet simpel zijn

Alle emancipatiebewegingen ten spijt bestaan er nog steeds verregaande verschillen tussen man en vrouw. Ook in hun waardering van print.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mannen hebben liever geen ingewikkeld gedoe, en houden wel van wat strijd en competitie. Vrouwen geven de voorkeur aan advertenties met een harmonische uitstraling, en daarbij mag het wel wat complexer zijn.
Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek. Zo heeft de man liever dat reclame niet te moeilijk is. Duidelijke advertenties die zich focussen op een of twee kenmerken van het product of merk, daar houdt ‘ie van. Daarbij mag een merk zich best afzetten tegen de concurrentie, want een beetje competitie kan geen kwaad. En dat allemaal bij voorkeur met weinig tekst en veel beeld, want dat hapt makkelijker weg. Vrouwen daarentegen kiezen voor advertenties die harmonie uitstralen, en een rijkdom aan verbale en visuele informatie bevatten. Die informatie hoeft niet allemaal op het product betrekking te hebben. Liever heeft de vrouw dat de advertentie laat zien welke plaats het product of merk in het leven van de gebruiker inneemt. Het strookt allemaal met de clichés over de verschillen tussen man en vrouw, maar dat doet aan de juistheid weinig af. De gelijkheid tussen man en vrouw is, als het om de waarneming van reclame gaat, nog ver weg.

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in