Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame moet kleverig zijn

Reclame moet beklijven om effect te hebben. De graad van kleverigheid is niet zozeer afhankelijk van de mate waarin een campagne opvalt.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij Marlboro denken we meteen aan cowboys en bij KLM aan zwanen. Het zijn voorbeelden van reclame-associaties met een hoge mate van ‘stickiness’, oftewel kleverigheid. Maar waarom lukt het de ene campagne wel om te blijven kleven, en slaagt de andere daar niet in? Voor een deel is het natuurlijk gewoon een kwestie van volhouden en blijven hameren op hetzelfde aambeeld. Maar dat is niet de enige verklaring. Van belang is ook dat een reclameboodschap op het juiste niveau in het brein van de consument binnenkomt. Opvallende maar complexe boodschappen vallen op, maar beklijven niet. Dat gebeurt wel met de simpele, impliciete boodschappen, die min of meer automatisch worden waargenomen. De betrokkenheid van de waarnemer is gering, maar mede daardoor is zijn analytisch en kritisch vermogen nagenoeg uitgeschakeld. Robert Heather, auteur van het boek The Hidden Power of Advertising, heeft uitvoerig onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat juist de ‘low-involvement’-waarnemingen goed in het geheugen beklijven. De succesvolle campagne voor de Clio in Engeland, waarin mensen zich in hun autootje door het land haasten voor geheime afspraken met hun geliefden, is vooral zo effectief omdat hij het merk als sexy neerzet. Of het dan ook nog een creatief hoogstandje is, is minder belangrijk. Dat is hoogstens mooi meegenomen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in