Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame: aanjager van economische vernieuwing?

ING adverteert aan boord van prijsvechter Ryanair. Het bewijst wederom de toenemende inzet van alternatieve middelen, ook bij gevestigde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

ING adverteert aan boord van prijsvechter Ryanair. Het bewijst wederom de toenemende inzet van alternatieve middelen, ook bij gevestigde adverteerders. Veel boeiender echter, is hoe de communicatie-euro in staat is nieuw elan te geven aan gevestigde industrieën. Ondersteund door advertentie-inkomsten ontstaan nieuwe marktpartijen met nieuwe businessmodellen: challengers die het de gevestigde orde behoorlijk moeilijk maken. Goed voor de consument? Op de korte termijn wel, zo lijkt het. Toch rijst de vraag: wat is de houdbaarheid van die nieuwe modellen, die de strijd om de communicatie-euro nog verder aanwakkeren?

related partner content for mobile comes here

Hoewel Ryanair concurreert met giganten als KLM, lijkt het een misvatting om het bedrijf te omschrijven als luchtvaartmaatschappij. De ‘prijsvechter’ verdient nu al meer dan de helft van haar inkomsten uit activiteiten anders dan het vliegen van A naar B. De business van Ryanair lijkt beter te beschrijven als het uitbaten van een ‘captive audience’: een groep consumenten die vrijwillig een uur of langer stilzit met louter commercieel entertainment. Zoiets als die goedkope busreizen dus, waar kooplustig publiek al tijdens de trip door handige verkopers bewerkt wordt. De trend voor dergelijke gekantelde businessmodellen is echter ook herkenbaar buiten de vervoersbranche. Advertentie-inkomsten zijn de enige kurk waarop gratis dagbladen drijven. Om nog maar niet te spreken van de meeste (gratis) internetdiensten.

De vraag is: hoeveel gratis bedrijvigheid kunnen we met zijn allen betalen? Want heel goedkoop of gratis: het gaat natuurlijk niet voor niets. Iemand moet dat betalen. En die iemand, dat is het bedrijfsleven en uiteindelijk de consument, die de reclamegelden toch weer in de prijs van het eindproduct versleuteld vindt. Zo gesteld nemen we elkaar allemaal in het ootje. We betalen weinig voor een vliegreis maar veel voor onze hypotheek. De lachende derde is in dit geval Ryanair, die dit jaar maar liefst 50 miljoen passagiers zal vervoeren, 10 keer meer dan 8 jaar geleden en meer dan dubbel zoveel als KLM…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in