Print wèrkt in de mix
Drie jaar geleden startte Heinrich-Bauer-Verlag met regiotests, om het effect van advertenties op verkoopcijfers te meten. Het testidee is simpel: West-Duitsland wordt in twee helften verdeeld. In het ene deel loopt een campagne uitsluitend op tv, in het andere wordt tv-reclame door printreclame ondersteund. Vervolgens worden de verkopen van het advertentieproduct in beide regio’s vergeleken en meerverkopen teruggevoerd op de printprestatie.
Onlangs werden de verrassende uitkomsten van de eerste cases, Almighurt yoghurt van Ehrmann en spijsverteringsmiddel Enzym-Lefax, gepresenteerd. Vooroordelen dat printreclame langzaam effecten opbouwt en vooral kwalitatieve (imago)effecten ondersteunt, worden weerlegd. Tijdschriftenreclame werkt zowel op korte als op lange termijn. De Enzym-Lefaxresultaten bijvoorbeeld, laten zien dat de printcampagne de verkopen direct beïnvloedt. De afzet in het testgebied steeg zonder tv-inzet met 21%. In de tijd dat in beide gebieden tv werd ingezet, lag de afzet in het testgebied gemiddeld 8,5% hoger dan in de periode zonder advertentiereclame. Na ‘modelling’ (correctie voor beïnvloedende factoren) bleek dat 5,3% van de afzetstijging 1999 alleen op de printcampagne terug te voeren is. Daarbij biedt print meer value for money. Een advertentiebudget van een miljoen mark vergroot de productafzet met zo’n 1,99%, bij een zelfde tv-budget is dat 1,09%.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: werben &verkaufen<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid