Overslaan en naar de inhoud gaan

Print wèrkt in de mix

Met testcases toont een Hamburgse tijdschriftenuitgever aan hoe printadvertenties de verkopen beïnvloeden. Conclusie: gelijktijdige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Drie jaar geleden startte Heinrich-Bauer-Verlag met regiotests, om het effect van advertenties op verkoopcijfers te meten. Het testidee is simpel: West-Duitsland wordt in twee helften verdeeld. In het ene deel loopt een campagne uitsluitend op tv, in het andere wordt tv-reclame door printreclame ondersteund. Vervolgens worden de verkopen van het advertentieproduct in beide regio’s vergeleken en meerverkopen teruggevoerd op de printprestatie.

related partner content for mobile comes here

Onlangs werden de verrassende uitkomsten van de eerste cases, Almighurt yoghurt van Ehrmann en spijsverteringsmiddel Enzym-Lefax, gepresenteerd. Vooroordelen dat printreclame langzaam effecten opbouwt en vooral kwalitatieve (imago)effecten ondersteunt, worden weerlegd. Tijdschriftenreclame werkt zowel op korte als op lange termijn. De Enzym-Lefaxresultaten bijvoorbeeld, laten zien dat de printcampagne de verkopen direct beïnvloedt. De afzet in het testgebied steeg zonder tv-inzet met 21%. In de tijd dat in beide gebieden tv werd ingezet, lag de afzet in het testgebied gemiddeld 8,5% hoger dan in de periode zonder advertentiereclame. Na ‘modelling’ (correctie voor beïnvloedende factoren) bleek dat 5,3% van de afzetstijging 1999 alleen op de printcampagne terug te voeren is. Daarbij biedt print meer value for money. Een advertentiebudget van een miljoen mark vergroot de productafzet met zo’n 1,99%, bij een zelfde tv-budget is dat 1,09%.

< SIZE=1>Bron: werben &verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in