Overslaan en naar de inhoud gaan

‘PR-bureaus kampen zelf met lage naamsbekendheid’

PR-bureaus zijn goed in het bekend maken van hun klanten. Maar de bureaus zelf kampen bijna zonder uitzondering met een lage…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een afstudeeronderzoek dat in opdracht van Lindblom public relations public affairs is uitgevoerd onder (potentiële) opdrachtgevers en directieleden van Nederlandse PR-bureaus.

related partner content for mobile comes here

Bedrijven zijn in hun algemene oordeel over bureaus (vaak een 5 of een 6) veel kritischer dan overheden. Wat moeten PR-bureaus veranderen om van de 7+ een 8 te maken? Allereerst vinden opdrachtgevers dat hun PR-bureau proactiever zou moeten zijn en beter kan anticiperen. Ook verwachten sommige klanten van hun bureau meer kennis van hun branche. Enkele klanten verwachten ook meer expertise en advies op het gebied van social media.

Ook de ondervraagde directieleden van PR-bureaus vinden dat er meer innovatie en meer nieuwe diensten mogelijk zijn en zij vinden dat er creatiever nagedacht kan worden. Maar het belangrijkste verbeterpunt is de naamsbekendheid van het eigen bureau. Maar liefst 73% van de bureaudirecteuren ziet dit als verbeterpunt. Ook denken zij dat hun medewerkers actiever kunnen netwerken. Precies de dingen dus die zij voor hun opdrachtgevers dagelijks doen. De bureaus denken dat zij zich onderscheiden door de kwaliteit en betrokkenheid van hun mensen. In hun strijd tegen de crisis proberen zij dan ook vooral hun betrokkenheid bij bestaande klanten te verhogen. Het gebrek aan naamsbekendheid zit hen in de weg bij het vinden van nieuwe klanten. Maar enkele bureaus hebben een redelijke naamsbekendheid buiten het eigen netwerk of directe werkgebied.

De crisis laat ook de PR-branche niet onberoerd. Van de opdrachtgevers zegt ruim de helft last te hebben van de crisis. In het totaal zegt echter maar 12% te bezuinigen op communicatie en PR als gevolg van de crisis. Het meest wordt bezuinigd op reclame op radio en tv en in print. Het minst wordt bezuinigd op public affairs. Marketing-communicatie, perscontacten en interne communicatie worden vaker dan voorheen intern uitgevoerd. Overheidsorganisaties en non profit organisaties geven veel minder vaak aan te bezuinigen op communicatieactiviteiten dan bedrijven. Van de bureaus zegt 55% last te hebben van de crisis. Van de bureaudirecteuren geeft 20% aan dat de omzet daalt als gevolg van de crisis. Ongeveer 45% ‘blijft gelijk’ en 35% geeft aan nog steeds te groeien.

De onderzoeken onder (potentiële) opdrachtgevers en PR-bureaus zijn uitgevoerd in mei en juni 2009. De online enquête onder (potentiële) opdrachtgevers werd ingevuld door directieleden of communicatiemanagers bij bedrijven, overheidsorganisaties, brancheorganisaties en not for profit organisaties. De enquête onder PR-bureaus werd ingevuld door directieleden of senior adviseurs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in