Overslaan en naar de inhoud gaan

Optimisme alom onder consumenten

Het consumentenvertrouwen bleef gelijk aan en consumenten besteden weer meer.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De stemming onder consumenten is in november onverminderd positief, en gelijk aan de maanden ervoor. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).De vertrouwensindicator bleef gelijk aan september en oktober en staat op 23. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid blijft gelijk.

related partner content for mobile comes here

Bovengemiddeld
Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41.

Hoogste groei
Tegelijkertijd meldt het CBS dat consumenten in september 3,1 procent meer hebben besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het is de hoogste groei na januari dit jaar.

Schoenen in de plus
Er werd vooral meer uitgegeven aan kleding, schoenen en woninginrichting. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden ze daarentegen wat minder dan een jaar eerder. Verder is aan overige goederen ruim 5 procent meer besteed. Consumenten gebruikten meer gas dan in september vorig jaar, aldus het statistiekbureau. Dat hangt samen met het weer.

Diensten
Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven consumenten ruim 2 procent meer uit dan in september 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in