Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek benadrukt: webshops moeten milieuvriendelijker

Slechts drie van de twintig grootste online retailers scoren boven de maat, Otto.nl is koploper met een C-label.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sector voor online retailers heeft door sterke groei en veel concurrentie te maken met meer uitstoot van CO2, hoge percentages aan retourzendingen en steeds meer wegwerpdozen. Otto.nl scoort het beste dankzij haar inspanningen om de CO2-uitstoot terug te dringen, ook bij pakketbezorging. Bol.com volgt met een D-label onder andere door zijn verzenddozen met het FSC keurmerk. Wehkamp.nl is derde omdat het werkt aan een duurder assortiment.

related partner content for mobile comes here

Onvoldoende
De overige zeventien webshops voldoen nog niet aan de minimumcriteria en krijgen het laagst mogelijke E-label. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: ‘Deze webshops staan stijf onderaan de groene meetlat omdat ze nog weinig bekend hebben gemaakt, bijvoorbeeld over het gebruik van groene energie. Dan hoop je dat het achter de schermen wel goed geregeld is, maar dat is niet onze ervaring. Bedrijven die weinig bekend maken over verantwoord ondernemen hebben er in de regel weinig over te melden.’

Retourzendingen
Online winkelen lijkt voordelig voor het milieu, omdat er geen fysieke winkels nodig zijn. Dit valt tegen door de vele retourzendingen die webshops jaarlijks ontvangen. Bij online modewinkels zoals Zalando wordt 50 procent van de bestellingen teruggestuurd, met een hogere CO2-uitstoot tot gevolg. Oskam: ‘Die emissies zijn te beperken met efficiëntere routes en energiezuinig vervoer, maar desondanks groeit de jaarlijkse ecologische voetafdruk. Pakketdiensten zoals PostNL en DHL bieden de service om de CO2-uitstoot te compenseren, bijvoorbeeld door het aanplanten van bomen. Maar daar wordt door geen van de webshops zichtbaar gebruik van gemaakt.’

Fairtrade
Daarnaast is het aanbod van fairtrade - en milieuvriendelijke producten beperkt. Wel biedt Wehkamp.nl een Fair Fashion Forum en werkt Otto.nl met eigen collecties aan een groen aanbod voor kleding en meubelen. Mediamarkt promoot in haar webshop actief de wasmachines met het hoogste energielabel.

Merkenvergelijkingssite rankabrand.nl heeft de 20 grootste online retailers in Nederland onderzocht. Zie de volledige beoordeling.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in